دانشجويان مشهد در ديدارباوزيرعلوم خواستارشدند:
-تحول در آزمون کارشناسي ارشد
-تغيير در نحوه كار کميته انضباطي
-پذيرش دانشجو براساس ظرفيت و امكانات دانشگاه
دانشجويان دانشگاههاي مشهد در ديداري با وزير علوم بر لزوم تحول در آزمون کارشناسي ارشد، تغيير در نحوه كار کميته انضباطي، پذيرش دانشجو در چارچوب ظرفيت و امكانات دانشگاه، تعريف نظام آموزشي دقيق و کارآمد، تعيين نقش و جايگاه دانشجو، بررسي مشکل عدم هماهنگي بين صنعت، جامعه و دانشگاه، عدم تطابق نيازهاي جامعه و آموزشهاي دانشگاه و تغيير نگاه دولت به دانشگاه از ديد چالش به يک فرصت و ارائه راه حل بهتر و کارآمدتر براي افراي پشت کنکور تاكيد كردند.
به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)- منطقه خراسان، در اين جلسه که با حضور دانشجويان فعال تشکلها و انجمنها و نمايندگان دانشجويان اين دانشگاه برگزار شد، دانشجويان مشکلات و مسائل آموزشي، فرهنگي و صنفي و ... خود را مطرح كردند.
آزمون کارشناسي ارشد نيازمند تحول اساسي است
يك دانشجوي رشته زراعت دانشکده کشاورزي در اين جلسه با بيان اينکه در مقاطع کارشناسي ارشد رشته بيوتکنولوژي ظرفيت پذيرش بسيار کم و تنها 3 نفر در دوره روزانه و 3 نفر در دوره شبانه پذيرفته ميشوند، گفت: اين رشته بسيار مفيد و کاراست ولي ظرفيت پذيرش آزمون کارشناسي ارشد در اين رشته بسيار کم است.
وي افزود: هزينههاي دانشجويان شبانه اين رشته در دوره روزانه حدود يک ميليون و 700 هزار تومان مي شود و در حالي که با همين امکانات و اساتيد در دانشگاه آزاد حداکثر هزينه يک ميليون تومان مي باشد.
دانشجوي ديگري با اعلام اعمال بي عدالتي در مصوبه پذيرش سهميه دانشجويان رتبههاي برتر علمي در آزمون کارشناسي ارشد گفت: اين مصوبه تنها براي افرادي که مقاطع تحصيلي کارشناسي ارشد همان رشته را در دانشگاه خود دارا باشند مفيد مي باشد و مي توانند از اين امکان بهره مند شوند.
دانشجوي ديگري با بيان اينکه سيستم آموزشي مبتني بر نمره محوريست، اضافه کرد: ورود به تحصيلات کارشناسي ارشد از طريق کسب شرط معدل بالا، به اين مشکل دامن ميزند و دانشجويان به دنبال کسب نمره و بدون استحقاق آن به دنبال ارتباط گيري ناصحيح با اساتيد و گرفتن نمره از آنهاست.
يک دانشجو با انتقاد از عملکرد دولت در احداث دانشگاهها در سفرهاي دولت به استان، گفت: با توجه به نبود بازارکار با فرستادن دانشجو به دانشگاه نه تنها به مشکل کمبود بازار کار دامن ميزنيم، بلکه با بالا بردن سن کار جوانان تا حداقل 25 سالگي سبب کاهش بازده کاري خواهيم شد.
وي راه حل اين مشکل را احداث کارخانهها و کارگاهها دانست و اضافه کرد: در سيستم آموزشي فعلي تنها دانشگاه مفيد و علمي، دانشگاه جامع علمي کاربردي است.
وي با بيان اينکه نيازهاي جامعه و آموزشهاي دانشگاه با يکديگر تناسب ندارند، شرط مفيد و موثر واقع شدن آموزش هاي دانشگاه جامع علمي کاربردي را بومي کردن پذيرش و آموزش رشته هاي مورد نياز هر استان و منطقه، متناسب با نيازهاي جامعه دانست.
يک دانشجوي عمران نيز با بيان اينکه افزايش ظرفيتهاي دانشگاهي اصولي نيست، اضافه کرد: سال گذشته افزايش ظرفيت رشته عمران بدون کوچکترين افزايشي در امکانات دو برابر شد.
رشته معماري بدون هيچ امکاناتي دانشجو جذب كرده است
يک دانشجوي دانشکده معماري و شهرسازي دانشگاه فردوسي مشهد نيز گفت: سال گذشته دانشگاه اقدام به جذب دانشجو در رشته معماري كرد و امسال در حالي که برنامهريزي جهت ثبتنام 20 نفر صورت گرفته بود، 40 دانشجو در 2 رشته معماري و شهرسازي پذيرفت و اكنون بعد از گذشتن يک ترم، اين دانشكده نه کلاس دارد و نه امکانات آموزشي.
وي با بيان اينکه دانشکده معماري و شهرسازي دانشگاه فردوسي تنها يك آتليه و دو کلاس درس و يک اتاق گروه دارد، گفت: در اين دانشکده هنوز کتابخانه اي وجود ندارد و با توجه به اينکه کتب اين رشته بسيار گران مي باشد و از حد توان خريد دانشجويان خارج است، حتي يك جلد کتاب نيز در دانشکده وجود ندارد.
وي افزود: با تغيير مديريت، اساتيد نيز عوض مي شوند و اين در حاليست که تعدادي از اساتيد هنوز دانشجو مي باشند.
دانشجوي ديگر دانشکده معماري نيز گفت: پس از گذشت دو ماه از ترم دوم، براي درس 5 واحدي ارائه شده در اين ترم، فقط يک جلسه کلاس برگزار شده است.
وي عنوان داشت: اولين و اصلي ترين نياز دانشجويان اين دانشکده ايجاد حداقل امکانات تحصيلي است.
انتقاد از عملكرد کميته انضباطي
يکي از دانشجويان دختر دانشگاه فردوسي مشهد با انتقاد از عملکرد کميته انضباطي عنوان كرد: آراي صادر شده از طرف کميته انضباطي داراي دليل و مدرک مستدل نيست.
وي با بيان اينکه جامعه نيازمند رابطه سالم بين زن و مرد مي باشد، گفت: من قبل از زن بودن انسانم؛ چرا به دليل ديد منفي برخي از افراد به روابط بين دانشجويان، آنها را به کميته انضباطي فرا ميخوانند.
يکي ديگر از دانشجويان پسر نيز گفت: عملکرد کميته انضباطي غيرمنطقي است و تنها به دليل حرف يک مخبر که اصلاً صلاحيتي ندارد، دانشجو را به کميته انضباطي خوانده و در يک دادگاه تشريفاتي براي او حکم سنگيني را صادر مي کنند.
يک دانشجوي رشته آمار گفت: مشکل دانشجويان فعال سياسي اين است که به شدت زير نظر کميته انضباطي هستند.
وي افزود: اعطاي مجوز به نشريات فرهنگي سياسي با سنگاندازيهاي بسياري مواجه است و اين باعث بسته شدن فضاي دانشگاه و بالتبع جامعه خواهد شد.
دانشگاه پيام نور مشهد مشكل فضا دارد
يک دانشجو که به نمايندگي از دانشجويان دانشگاه پيام نور در اين جلسه حضور يافته بود؛ گفت: دانشگاه پيام نور مشهد با بيش از 700 هزار دانشجو تنها 4 هزار متر فضاي مسقف آموزشي دارد و اين در حاليست که اين مقدار فضا 48 برابر کمتر از حد استاندارد است.
وي با انتقاد از عملکرد دولت در واگذاري حل مشکل افراد پشت کنکور به دانشگاه پيام نور گفت: در سال آينده از طريق 2 دوره فراگير و يک دوره آزمون سراسري حداقل 2 هزار و پانصد نفر به جمعيت دانشجويان اين دانشگاه اضافه خواهد شد که با جمعيت فعلي حدود 9000 نفر خواهند بود و اين در حاليست که اين دانشگاه با کمبود فضا دست و پنجه نرم مي کند.
وي اضافه کرد: ايجاد دوره هاي آموزشي مجازي در دانشگاه پيام نور نيازمند بسترسازيهاي لازم ازجمله امکان استفاده از فناوري اطلاعات است و اين درحاليست که هنوز اقدام جدي دراين باره صورت نگرفته است.
كمبود امكانات آزمايشگاهي مشكل ساز است
يکي از دانشجويان دانشکده مهندسي نيز گفت: براي ايجاد و توسعه مراکز علمي نه تنها نيازمند پشتوانه هاي علمي و اطلاعاتي مي باشيم، بلکه پشتوانههاي تجربي و علمي از مهمترين نيازها جهت دستيابي به مراکز علمي معتبر مي باشد.
به گزارش ايسنا، وي کمبود امکانات آزمايشگاهي و اجرايي را از اصلي ترين نيازهاي دانشکده مهندسي دانست و عنوان كرد: علاوه بر اين کمبودها، سطح علمي برخي از اساتيد بسيار پايين است.
وي مشکل شهريه بالاي دانشجويان شبانه دانشکده مهندسي را از ديگر مشکلات مهم اين دانشکده دانست و گفت: با وجود پرداخت شهريه بالا توسط دانشجويان، نه اساتيد مجرب و متخصص و نه امکانات کافي جهت دروس تخصصي وجود دارد و حضور يا عدم حضور دانشجو در کلاسها با هم فرقي نميکند.
نماينده کانونهاي فرهنگي هنري دانشگاه فردوسي مشهد نيز انتصاب مديران فرهنگي کارآمد با برنامههاي مفيد و سازنده، حذف مخارج بالاي همايشها و جشنواره ها و افزايش اعتبارات فعاليتهاي دانشجويي در جهت موثر واقع شدن اعتبارات در پيشبرد اهداف علمي و فرهنگي و تغيير نگاه به دانشجويان از ديد بي اعتمادي به حالت اعتماد سازي، عدم اعمال تبعيض در برخورداري دانشگاههاي شهرستانها در مقايسه با تهران از بودجه فعاليتهاي فرهنگي و ارزيابي دقيق و کارشناسانه فعاليتهاي دانشجويي را از انتظارات كانونهاي فرهنگي خواند.
يکي از دانشجويان رشته اديان و عرفان مهمترين مسائل و مشکلات خود را چنين ذکر کرد: کمبود اساتيد مجرب و کارشناس، کمبود فضاي آموزشي، نبود امکان تحصيل پس از مقطع کارشناسي در مشهد، تأخير در صدور مدرک فارغالتحصيلي و يا عدم گواهي تأييديه تحصيلي جهت ارائه به سازمانها و يا نهادهايي که احيانا نيروي کار جذب ميکنند از جمله اصليترين مشکلات ماست.
گرفتن دانشجو خارج از ظرفيت مشكل ساز است هم براي دانشجو و دانشگاه
دانشجوي ديگري كه خود را نماينده شوراي صنفي دانشگاه معرفي كرد در اين جلسه گفت: افزايش پذيرش در دانشگاهها بدون اصول و در نظر گرفتن امکانات لازم، مشکلات زيادي از جمله کمبود تجهيزات و امکانات آموزشي را به دنبال داشته است.
وي گفت: سازمان سنجش در سال گذشته 700 نفر اضافه بر ظرفيت به دانشگاه فردوسي واگذار كرد و در بررسيها و پيگيريها، مسئولين سازمان سنجش دليل اين امر را اشتباه شدن در پذيرش دانشجو عنوان کردند و اين در حاليست که دانشگاه حتي ظرفيت امکانات دهي به دانشجويان پذيرفته شده را نداشت.
وي با ابراز گله مندي از مسئولين جهت بي توجهي به اتمام طرح استخر سرپوشيده، گفت: چندين سال است که کلنگ اين استخر زده شده و به دليل بي توجهي مسئولين هيچ کاري براي آن انجام نشده است و حتي سالن ورزشي دانشگاه را تبديل به حسينيه کردهاند بدون اينکه مکان ديگري را به سالن ورزشي اختصاص دهند.
نماينده شوراي صنفي وضع امنيت و حفظ بهداشت را در خوابگاه پرديس 2، نامناسب خواند و گفت: در حالي از دانشجويان اين دانشگاه انتظار موفقيت در سطح بينالمللي را دارند که حتي امکانات کامپيوتر و اينترنت در خوابگاهها وجود ندارد.
دبير کانون موسيقي با اظهار نگراني از وضع فرهنگي هنري دانشگاه گفت: اوضاع فرهنگي هنري دانشگاه نيازمند ساماندهي اساسي است و دانشگاه با وضع قوانين داخلي مشکلات زيادي را در راه فعاليت قرار داده است.
وي گفت: گروه موسيقي حتي اتاقي براي تمرين در اختيار ندارد و اين در حاليست که دانشگاه داراي فضايي به نام مجتمع کانونهاي فرهنگي هنري است و تنها در بعضي مراسم از آن استفاده مي شود.
گفتني است، از ديگر مشکلات مطرح شده توسط دانشجويان در ديدار با وزير علوم، وقفه طولاني مدت در چاپ مقالات علمي، کمبود بودجه جهت اشتراک پايگاههاي اطلاعاتي، کمبود بودجه جهت احداث ساختمان کتابخانه مرکزي و نبود جا در اين کتابخانه جهت تهيه منابع پايان نامه هاي کارشناسي ارشد و دکتري، کمبود بودجه فعاليتهاي علمي - پژوهشي جهت اعزام دانشجويان داراي مقاله هاي برتر در سطح بين المللي به همايش هاي بين المللي مي باشد.
در پايان اين جلسه دانشجويان خواستار تعريف نظام آموزشي دقيق و کارآمد، تعيين نقش و جايگاه دانشجو، اعلام چشم اندازهاي دولت جديد براي دانشگاهها، سياستها و استراتژيهاي دولت براي دانشجويان، بررسي مشکل عدم هماهنگي بين صنعت، جامعه و دانشگاه، عدم تطابق نيازهاي جامعه و آموزشهاي دانشگاه و تغيير نگاه دولت به دانشگاه از ديد چالش به يک فرصت و ارائه راه حل بهتر و کارآمدتر براي افراي پشت کنکور شدند.م/د
٠٨:٠٥ ٢٦/٠١/١٣٨٥