پذیرش دانشجوی رشته های علوم پزشکی دو مرحله ای نشده است
پذیرش دانشجوی رشته های علوم پزشکی دو مرحله ای نشده است و هر نوع تغییر در نحوه آموزش پزشکی باید در شورای عالی برنامه ریزی تصویب شود. اگر تغییرات مورد قبول واقع شود تنها در یک مرکز آموزشی به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.
دکتر "محمد علی محققی" در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی مهر افزود: در محافل آموزش پزشکی طرح های مختلفی برای اصلاحات آموزشی مطرح می شود که بنا بر موضوعیت آن مورد بررسی قرار می گیرد، که البته استنباط شده است که این امر به معنی ایجاد تغییرات در نظام پذیرش دانشجو است.
وی تأکید کرد: موضوع اصلاح نظام آموزش پزشکی به طور کلی و تغییر نحوه پذیرش رشته های علوم پزشکی هنوز در مرحله نقد و بررسی قرار دارد و ایده ای است که هنوز شروع نشده است.
معاون وزیر بهداشت با اشاره به پیشنهاد فرهنگستان علوم پزشکی کشور و دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص اصلاح نظام آموزش پزشکی و تغییرات احتمالی در پذیرش دانشجو گفت: این پیشنهاد تاکنون در هیچ مرجعی به تصویب نرسیده است و اگر موضوعیت داشته باشد و مورد قبول واقع شود تنها در یک مرکز آموزشی به صورت آزمایشی اجرا می شود.
وی گفت: هر نوع تغییرات در نحوه آموزش پزشکی و پذیرش دانشجویان رشته های علوم پزشکی به شکل اصولی باید در مرجع کارشناسی شورای عالی برنامه ریزی تصویب شود. در این میان طرح "رفورم" دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دارای مصوبه شورای عالی برنامه ریزی است که البته این طرح به طور آزمایشی در حال اجرا است تا پس از یک دوره فارغ التحصیلی نتایج آن مورد ارزیابی قرار گیرد و اگر عملیاتی و قابل اجرا بود به دیگر دانشگاه ها و دیگر رشته های علوم پزشکی تعمیم می یابد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت اضافه کرد: در مورد تغییر هم در حال حاضر نباید بر روی فرم و محتوای آن بحث کرد چرا که باید مراحل بررسی کارشناسی و روند عادی خود را طی کند و سپس این موارد نیز مورد بررسی قرار گیرد.
وی به مهر گفت: مکتب های مختلفی در روش های تربیت نیروی انسانی مقطع دوره پزشکی در جهان وجود دارد و پذیرش ها از دو تا چند مرحله متغیر است، دلیل اصلی این موضوع هم این است که بسیاری از رشته های پزشکی در دوران 3 سال اول تحصیل خود وجوه مشترکی زیادی با هم دارند و از منابع مشترک و متنوعی برخوردار هستند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت در گفتگو با مهر خاطرنشان کرد: رشته های علوم پزشکی در برخی از کشورها به ترتیب دارای مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، Ph.D و MD است و به دلیل بحث های علمی متنوع و نیازهای اجتماعی مختلفی که در هر کشوری وجود دارد می توان از نظام های پذیرش دانشجو در همه جوامع به اشکال مختلف الگوبرداری کرد.
دکتر محققی یاد آور شد: به همین دلیل در بسیاری از مواقع برای ارزشیابی مدارک دانشجویان ایرانی که خارج از کشور تحصیل کرده اند با نظام های آموزشی متفاوتی مواجه هستیم، زیرا عناوین درسی مختلفی در کشورهای خارجی وجود دارد.
وی در خصوص تغییرات احتمالی در نحوه پذیرش دستیار تخصصی در رشته های تخصصی علوم پزشکی، نیز یاد آور شد: مرجع تعیین کننده شرایط پذیرش دستیار دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی است و اگر موضوعاتی که لازم باشد، تغییر کند از جمله در مورد حد نصاب قبولی ، سهمیه مناطق محروم ، تعهدات خدمت ، آموزش دستیاری ، منابع آزمون و شکل و نحوه آزمون، دبیرخانه حدود و موارد تغییر را تعیین می کند که البته به دبیرخانه پیشنهاد می شود و ترکیب شورا نیز طبق قانون شامل افراد حقوقی و حقیقی است که افراد آن نیز تغییر نکرده است.
١٢:٥٥ ١٣/٠٢/١٣٨٥