مراکز کار آفرینی در تمامی مراکز آموزش عالی ایجاد می شوند
وزارت علوم در تلاش است با حمایت نهادهای ذیربط تا پایان سال 86 تمامی دانشگاه های کشور را از مراکز کارآفرینی بهره مند کند. در این زمینه تمامی دانشگاه های دارای مجوز از سوی شورای گسترش وزارت علوم باید به ایجاد مرکز کارآفرینی اهتمام ورزند.
دکتر "حسین رحیمی" در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی "مهر" افزود: مسئله کارآفرینی در حدود 5 سال است که در آموزش عالی مطرح شده و اکنون در حال اجرایی شدن است. مسئولین نیز متوجه اهمیت آن شده اند و اعتبارات خوبی در بودجه سال 1385برای آن پیش بینی شده است.
وی اظهار داشت: هدف اصلی وزارت علوم از مقوله کارآفرینی این است که دانشجو را در خلال تحصیل با بازار کار آشنا کند و شیوه های کسب و کار و قوائد حاکم بر بازار کار را به وی آموزش دهد.
مشاور وزیر در امور کار آفرینی با بیان این که هسته اصلی کار آفرینی نوآوری است، گفت: باید در دانشجویان خصیصه خلاقیت و نوآوری را که یکی از ویژگیهای کارآفرینی است ایجاد و یا تقویت کرد.
وی تصریح کرد: کارآفرینی به معنای تحول نوآورانه در شغل موجود است، البته می تواند منجر به ایجاد شغل جدید نیز شود. در صورتی که خصلت کارآفرینی بالا رود، بهره وری در کار نیز افزایش می یابد.
رئیس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی اظهار داشت: تا کنون بیش از 30 مرکز کارآفرینی به صورت فعال و نیمه فعال در دانشگاه های کشور وجود دارد. وظیفه اصلی وزارت علوم در ابتدا تقویت این مراکز و به موازات آن ایجاد مراکز جدید در دیگر دانشگاه ها است.
وی تصریح کرد: ایجاد مراکز کارآفرینی در هیچ دانشگاهی ها محدودیت ندارد و هر دانشگاهی که مجوز شورای گسترش آموزش عالی را دارد ملزم به ایجاد مراکز کار آفرینی است. بدین معنا که تمام دانشگاه های دولتی، غیر دولتی و غیر انتفاعی، پیام نور، علمی-کاربردی می توانند مراکز کارآفرنی را ایجاد کنند. اما اولویت بیشتر وزارت علوم ایجاد این مراکز در دانشگاه های دولتی است.
"رحیمی" ابراز امیدواری کرد: مراکز کار آفرینی تا پایان سال 86 در تمامی مراکز آموزش عالی کشور راه اندازی شود.
وی اظهار داشت: تأسیس این مراکز به تنهایی کفایت نمی کند و برنامه های آموزشی و ترویجی که خصلت های نوآورانه را تقویت می کنند باید در این مراکز عرضه شود.
مشاور وزیر در امور کارآفرینی گفت: مراکز کارآفرینی می توانند با بنگاه های کار در ارتباط باشند و فرصت های موجود شغلی را به دانشجویان انتقال دهند.
وی ادامه داد: این مراکز باید به نوعی با مراکز رشد و پارک های علمی و تحقیقاتی نیز پیوند بخورند و ارتباط مستمر داشته باشند. همچنین بحث کارآموزی دانشجویان نیز که به معنای آشنا شدن با مهارت کار و محیط اشتغال است، باید با برنامه های این مراکز در ارتباط باشد.
"رحیمی" با تأکید بر این که هیچ رشته ای در هیچ دانشکده ای نباید از آموزش های کار آفرینی بی بهره باشد، افزود: رشته های علوم انسانی، هنری و علوم پایه نیز نیاز به آموزش کار آفرینی دارند. هیچ مقوله ای از علوم دانشگاهی نیست که خارج از مقوله کارآفرینی باشد.
١٣:١٧ ١٣/٠٢/١٣٨٥