١٢:١٧ ٠٦/٠٩/١٤٠٣
اخبار ديگر رسانه ها
بیش از هزار مؤسسه آموزش عالی در کشور وجود دارد

دکتر توفیقی و عضو شورای تولید علم و جنبش نرم افزاری شورای عالی انقلاب فرهنگی به تشریح وضعیت توسعه علمی کشور پرداخت.
به گزارش خبرگزاری مهر، عضو شورای تولید علم و جنبش نرم افزاری با مثبت ارزیابی کردن روند رشد و توسعه علمی کشور در طی 27 سال گذشته گفت : در راستای همگامی با جهان در عرصه توسعه و تولید علم که از سرعت بالائی هم برخوردار است ما نیازمند به افزایش سرعت حرکت در مسیر تولید علم و تعیین مقدمات و پیش نیازهای این عرصه هستیم.
دکتر توفیقی ضمن تأکید بر اهمیت توسعه کمی در عرصه آموزش عالی و مقدم دانستن آن بر توسعه کیفی وجود 5/2 میلیون دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی را نماد ملموسی از رشد کمی نیروهای انسانی کشور در عرصه علم دانست و افزود: تعداد دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور چه در بخش دولتی و چه در بخش غیردولتی اعم دانشگاه پیام نور، آزاد اسلامی و جامع علمی و کاربردی در قیاس با قبل از انقلاب که بسیار محدود بودند از رشد بسیار چشمگیری برخوردار بوده است به طوری که امروز ما دارای بیش از هزار مؤسسه آموزش عالی هستیم.
عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی پراکندگی جغرافیائی مراکز آموزش عالی در سراسر کشور، دسترسی مناطق محروم و قشرهای مختلف به آموزش عالی و در نتیجه شکوفائی استعدادهای ناشناخته را از جمله نتایج و پیامدهای رشد و توسعه کمی آموزش عالی و لازمه توسعه کیفی دانست و گفت: در کنار این توسعه کمی ما همواره نیازمند به توسعه کیفی و افزایش کارآئی، بهره‌وری و اثربخشی هستیم.
وی با پیشتاز خواندن ایران به عنوان یکی از کشورهای مهم در عرصه تولید علم در سطح جهانی و بین ‌المللی وجود بیش از 6000 مقاله علمی معتبر چاپ شده در مجلات معتبر خارجی در طی 10 سال گذشته را از جمله شاخص‌ های مهم توسعه علمی برشمرد و افزود: از نظر شیب رشد ایران یکی از کشورهای برجسته است.
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس در بخش دیگری از سخنان خود افزایش حجم قراردادهای منعقد شده میان دانشگاه‌ ها و مراکز آموزش عالی با بخش صنعت کشور را مبین وجود یک رویکرد تحقیقاتی ـ کاربردی در جامعه علمی کشور دانست و تأکید کرد: امروزه دانشگاه ها متناسب با نیازهای دستگاه ‌ها و جامعه گام های بلندی را برداشته ‌اند.
وی با بیان این نکته که در طی 20 سال گذشته، نظام بنا به دلایلی همچون عقب افتادگی ‌های مانده از قبل، جهش جمعیتی و تقاضا خیلی زیاد ناچارا سیاست اصلی ‌اش توسعه کمی در عرصه علم بوده است خاطر نشان کرد: از آغاز برنامه سوم توسعه این رویکرد بتدریج جای خود را به توسعه کیفی و ارتقاء کیفیت همچون جذب هیأت علمی، توسعه فضاهای آموزشی، قرارداد با بخش صنعت داد و امروزه در این بخش از رشد بسیار چشمگیر و ملموسی هم برخوردار شده است.
عضو شورای علمی و پژوهشی تولید علم شورای عالی انقلاب فرهنگی با استناد به تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب مبنی بر توسعه علمی کشور و محوریت آن در عرصه توسعه همه جانبه جامعه اذعان کرد: این شورا همواره مشوق و پشتیبان توسعه علمی کشور بوده است.
وی همچنین افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی می ‌تواند در نظارت بر اجرای قانون برنامه چهارم توسعه و سند چشم‌‌ انداز 20 ساله به عنوان مهمترین قانون پایه کشور که حاصل تلاش و مورد تأیید رهبری، مجلس، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و دولت است نقش مهم و مفیدی را ایفاء کند.م/د

١٦:٥٨ ٢٥/٠٢/١٣٨٥
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد