روابط عمومي در دولت الكترونيك
« روابطعمومي ديجيتال از ضرورتهاي اجتناب ناپذير دولت الكترونيك است و روابط عمومي است كه ميتواند و بايد زمينههاي لازم و بستر سازي مناسب را براي تحقق دولت الكترونيك فراهم كند.»
به گزارش سرويس نگاهي به وبلاگهاي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بلاگر "پنجره" به نشاني http://www.km.eprsoft.com نوشته است: امروزه با پيشرفت فن آوري اطلاعات و ارتباطات و مسايل جهاني شدن، شاهد تاثيرگذاري اين فنآوري بر جوانب مختلف زندگي هستيم و با آمدن عصر ديجيتال كه به موج چهارم نيز مشهوراست، تغيير در زمينههاي مختلف اجتناب ناپذير شده و در صورت عدم انطباق ، نا كارآمدي سازمانها بيش از اندازه مشهور خواهد شد.
بر اساس اين نوشته، تجارت الكترونيك، بازاريابي الكترونيكي و جهاني شدن اقتصاد نمونههايي از اين تاثير گذاري هستند و يكي از آرمانهاي در حال تحقق عصر اطلاعات ، دولت الكترونيكي است. دولت الكترونيك، استفاده سهل و آسان از فناورى اطلاعات به منظور توزيع خدمات دولتى به صورت مستقيم به مشترى، به صورت24 ساعته و در هفت روز هفته است.
در ادامه ميخوانيد: دولت الكترونيكي، شيوهاي براي دولتها، به منظور استفاده از فنآوري جديد است كه به افراد، تسهيلات لازم جهت دسترسي مناسب به اطلاعات و خدمات دولتي، اصلاح كيفيت خدمات و ارايه فرصتهاي گستردهتر براي شركت در فرآيندها و نهادهاي مردم سالار را فراهم مي سازد. (غفوريان،1379: 34) دولت الكترونيكي آغاز عصر مجازي يا موج چهارم است.(جلالي،1381/10/3: www.shahkooh.com). دولت الكترونيكي عبارت است از استفاده از تكنولوژي (فناوري) به خصوص كاربردهاي مبتني بر وب سايتهاي اينترنتي براي افزايش دسترسي و ارايه خدمات و اطلاعات به شهروندان شريكان تجاري ، كاركنان و ساير موسسات . (جهانگيري،1381: 24)
در اين نوشته دربارهي اهداف دولت الكترونيكي به مواردي ارايه شده است كه عبارتند از:
* توسعه ساختاري: با دسترسي به فناوريهاي جديد سعي مي شود به سازمانهاي دولتي و مديران آنها كمك شود تا آنها توسعه ساختاري را از طريق مدلهاي ديجيتالي فراهم كنندو با ادغام آن درمديريت دولتي سنتي ،تغييرات اساسي ايجاد شود. (جهانگيري،81: 25)
* ارايهي خدمات باكيفيت بيشتر: همكاري گسترده بين دولت و مشتريان نه تنها يك مسئله مراوده الكترنيكي است بلكه هدف از آن كيفيت بيشتر و قابل اعتماد بودن خدمات است .تمام دولتها در تلاش اند كه خود را براي اقتصاد ديجيتالي و جامعه اطلاعاتي آماده كنند. (جهانگيري ،81: 25)
* ارايهي خدمات يكپارچه: خدماتي كه دولتها ارايه مي دهند باعث يكپارچه شدن آن خدمات مي شود.
* ارايهي خدمات، با ارزش افزوده: دولتها را در ارايهي خدمات افزوده و منسجم كمك ميكند تا به جاي سرگردان كردن مردم در ادارات يا پايگاه هاي اينترنتي مختلف جهت به دست آوردن يك تاييديهي دولتي ، امكاني را فراهم كنند تا مردم امور خود را تنها از يك نقطه به اتمام برساند.
* از بين بردن طبقات ديجيتالي: با از بين بردن طبقات ديجيتالي، دولتها ميتوانند امكان دسترسي به فناوري جديد را براي عموم مردم از طريق دورههاي مختلف آموزشي فراهم كنند.
* ارايهي خدمات شخصي: دولت الكترونيكي قادر به بازسازي روابط ميان خود و مردم است. در واقع به جاي ارايهي خدمات يكسان براي همه، دولتها ميتوانند به كمك فناوري جديد با مردم به صورت افرادي مستقل عمل كنند و به آنها خدمات شخصي ارائه دهند. (فهيمي،82. . WWW.Ayandeh.org )
* ارايهي خدمات با سرعت بيشتر: هدف از دولت الكترونيكي روبروشدن شهروندان با سيستمي سريع و ساده براي نزديكي و رسيدن به هدف مورد نظرشان است.
در اين نوشته به پيشنيازهايي براي دولت الكترونيكي نيز اشاره شده كه عبارتند از: "رهبري جامعه از بالاي هرم "، " ايجاد بينش سازماني"، " تعهد به تامين منابع "، " حمايت واقعي از تغيير "، " اجراي باسرعت " احساس وجود بحران" ، "ايدئولوژي اصلاحي"، " خواست و قدرت سياسي"، " داشتن شبكه مورد نظر" و برخوردار بودن از رسانه مورد نظر كه رسانه مورد منتخب براي دولت الكترونيك فعلا اينترنت است.
اين بلاگر نوشته است: روابط عمومي ديجيتال از ضرورتهاي اجتناب ناپذير دولت الكترونيك است و روابط عمومي است كه ميتواند و بايد زمينههاي لازم و بستر سازي مناسب را براي تحقق دولت الكترونيك فراهم نمايد و هر گونه بيتوجهي نسبت به تربيت شهروند الكترونيك، باعث خواهد شد انرژي و هزينههاي مربوط به ايجاد دولت الكترونيك هدر رود و آن را با شكست مواجه كند.
در پايان ميخوانيد: نياز به توسعهي آموزش و تربيت شهروند الكترونيكي به اندازهي ايجاد زيرساختهاي ارتباطي براي توسعه IT در كشور از اهميت برخوردار است و اهميت بخشي به روابط عمومي ديجيتال از سوي دولتمردان و سياست گزاران عرصهي روابط عمومي ميتواند اين شرايط را تسهيل كند.
١٤:٢٠ ٣٠/٠٢/١٣٨٥