١٥:١٦ ٠٦/٠٩/١٤٠٣
اخبار ديگر رسانه ها
عضو هيأت علمي دانشگاه رازي:
پژوهش در كشور به مثابه كلافي سردرگم است

معاون آموزشي دانشكده تربيت بدني دانشگاه رازي گفت: علي‌رغم پيشرفت هاي حاصل شده دربرخي از زمينه ها، پژوهش در كشور ما همانند يك كلاف سر در گم است.
دكتر آهنجان، عضو هيات علمي دانشكده تربيت بدني در گفت‌وگو با خبرنگار «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه كرمانشاه، در پاسخ به اين سوال كه جايگاه آموزش و پژوهش در آموزش عالي چيست، گفت: آموزش و پژوهش دو مقوله جداي از هم نبوده و مكمل يكديگرند و آموزشي در پيشرفت علوم، موثر است كه به ترويج و آموزش دستاوردهاي پژوهش هاي صورت گرفته بپردازد.
وي خاطر نشان كرد: پژوهش در كشور مي بايست به صورت هدفمند عمل كند و به مسائل كاربردي و آنچه كه مورد نياز كشوراست، بپردازد و توجه به اين مطلب ضروري است كه علي‌رغم پيشرفت هاي حاصل شده در برخي از زمينه‌ها، پژوهش در كشور ما مانند يك كلاف سر در گم است.
آهنجان ادامه داد: به منظور سامان بخشيدن به امر پژوهش، نيازمند يك كميته تحقيق و پژوهش درسطح كشور و هر كدام از استانها هستيم تا بررسي شود كه آيا تحقيقات صورت گرفته در جامعه با توجه به شرايط روز و به نحو كاربردي انجام شده است يا نه و در اين راستا مي بايست تمام تلاش خود را براي سوق دادن نتايج تحقيقات به سمت نيازهاي جامعه معطوف كنيم.
وي تصريح كرد: شناسايي موضوعات تحقيق و بسترهاي مورد نياز آن امري مهم و قابل توجه در بعد پژوهش است كه در اين خصوص نيز با مشكلاتي مواجه بوده‌ايم به طوري كه در بعضي از زمينه ها قادر به شناسايي موضوعات كاربردي و مورد نياز كشور نمي باشيم؛ لذا بررسي افق هاي آينده و عملكرد گذشته و حال در قالب كارگاه‌هاي آموزشي و سمينارها ضروري است.
آهنجان بااشاره به مشكلات موجود درحوزه مديريت پژوهش گفت: هر چند كه نمي توان زحمات مديران را ناديده گرفت اما برخي از مسائل همچون پژوهش، در كشور سليقه‌يي و تابع اشخاص است به نحوي كه هر مدير جديد با نگرش خاص و براساس تجربيات خود در ساختار پژوهش تغييراتي ايجاد مي‌كند؛ در صورتي كه مي‌بايست در اين خصوص نقطه آغاز و پايان معلوم و مديران تابع اهداف بلند مدت تعريف شده باشند.
وي خاطر نشان كرد: در دانشگاه‌هاي ما پژوهش يك سويه و از جانب اعضاي هيات علمي است به اين معنا كه در بيشتر مواقع موضوعي در قالب پروپزال نوشته شده توسط استاد به معاونت پژوهشي ارجاع و مورد تصويب قرار مي‌گيرد؛ در حالي كه مي بايست موضوعات مختلف و براساس نيازهاي جامعه از جانب اين معاونت كه كميته‌هاي تخصصي زير مجموعه آن نيز فعال شده به اعضاي هيئت علمي جهت انجام تحقيقات لازم واگذار گردد.
دكتر آهنجان با اشاره به تفاوت هاي موجود بين نحوه آموزش كشور با دنياي پيشرفته، گفت: در كلاس هاي ما هنوز استاد محوري حاكم است؛ در حالي كه بايد تدريس به سمت دانشجو محوري حركت و زمينه تحقيقات دانشجويي درآن پررنگ تر شود.
وي ادامه داد: اساتيد نيز بايد درصدد پرورش ايده هاي دانشجويان خلاق برآيند كه لازمه اين مطلب به روز بودن اطلاعات اساتيد و فراهم شدن زمينه‌هاي استفاده از فرصت هاي مطالعاتي براي تمامي آنان و حفظ ارتباط اساتيد تحصيل كرده در خارج از كشور با دانشگاه‌هاي محل تحصيل آنان است.
دكتر آهنجان در پاسخ به اين سوال كه چرا دانشگاه جايگاه خود را در استان كرمانشاه پيدا نكرده است، گفت: به نظر من به علت اينكه تا به حال كميته‌هاي علمي با زيرشاخه هاي تخصصي آن كه مسائل موجود در استان را با بهرگيري از اساتيد دانشگاهي پيگيري و رابط بين دانشگاه ودستگاه‌هاي اجرايي استان باشد تشكيل نشده، دانشگاه‌هاي استان نتوانسته‌اند نقش بهينه خود را در امور اجرايي ايفا كنند.
معاون آموزشي دانشكده تربيت بدني با اشاره به وضعيت فعلي دانشجويان، اظهار كرد: سطح نگرش دانشجويان ما تغيير كرده و بيشترخواه شده اند و تنها به يك مطلب خاص در كلاس و به يك جزوه ساده بسنده نمي‌كنند زيرا دسترسي آسان به اطلاعات دنيا باعث شده كه دانشجويان ما كه درصد قابل توجهي را تشكيل مي دهند از خواب بيدار شوند.
دكتر آهنجان ادامه داد: علي‌رغم وجود دانشجويان فعال، بعضي ديگر ازآنان به علت آينده نامشخص و سيستم خروج آسان از دانشگاه سرگردان رها شده و به رسالت دانشجويي خود نمي پردازند.
وي افزود: با توجه به امكانات متعدد به برداشتن كنكور اعتقاد ندارم زيرا مي‌توانيم با استفاده از دوره هاي ناپيوسته كوتاه مدت و خارج از مقوله مدرك گرايي، سطح علمي و آگاهي افراد جامعه را ارتقا دهيم.
دكتر آهنجان خاطر نشان كرد: مي بايست فيلتر قويتري براي خروج از دانشگاه قرار داده و به هر فردي كه وارد دانشگاه مي شود مدرك ندهيم و با طبقه بندي هاي لازم بين تحصيل موفق و آينده كاري خوب ارتباطي صحيح برقرار كنيم.
عضو هيات علمي دانشكده تربيت بدني با اشاره به مشكلات اين دانشكده گفت: اگر وضع دانشكده به صورت فعلي باقي بماند بايد تصميم جدي براي بودن يا نبودن آن اتخاذ كرد.
وي گفت: امكانات اوليه ما با وجود ساخت سالن ورزشي و كلاسهاي آموزشي جديد بسيارضعيف است و براي رفع مشكلات موجود مي بايست به اين اقدامات انسجام و سرعت بيشتر بخشيد.
آهنجان افزود: هر ترم مبالغ زيادي صرف كرايه سالن هاي ورزشي درسطح شهر مي شود كه با جمع آوري اين هزينه‌ها از چندين سال قبل امكان احداث سالن‌هاي ورزشي مناسب در دانشكده فراهم بود.
وي با اشاره به فعاليت دانشجويان تربيت بدني در دو بعد علمي و عملي گفت: تربيت بدني مي تواند، زينت و نگين انگشتري دانشگاه رازي شود و با توجه به آمار 70 درصدي ناهنجاري‌هاي جسمي و فيزيكي در ميان دانشجويان دانشگاه، در بعد ورزش همگاني و طب ورزشي به دانشجويان ساير دانشكده‌ها سرويس دهي كند.
وي افزود: دانشكده تربيت بدني به ميزان نام خود وسعت پيدا نكرده و ارزش و جايگاه واقعي خود را در سطح دانشگاه و شهر نيافته است و مي بايست اين موضوع مورد توجه مسئولان قرار گيرد.

١٥:٠٦ ٣٠/٠٢/١٣٨٥
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد