١٤:٢٣ ٠٦/٠٩/١٤٠٣
اخبار ديگر رسانه ها
نقش آزمون سراسری تا 3 سال آینده به حداقل می رسد

نماینده لاهیجان از پاسخ وزیر علوم در خصوص حذف کنکور در صحن علنی مجلس هفتم قانع نشد و سوال به کمیسیون مربوطه ارجاع شد.
به گزارش خبرنگار پارلمانی "مهر"، ایرج ندیمی در سوال خود از وزیر علوم گفت: با توجه به سوابقی که بنده در وزارت علوم داشتم موضوع کنکور همواره یک نگرانی و سوال را برای ما تداعی می کند. سوال اینجاست که آیا پذیرش دانشجو به طریق کنونی روش عادلانه است و آیا این روش موجب رانت خواری و سوء استفاده برخی آموزشگاهها و درآمدهای نجومی برای آنها نمی شود.
وی افزود: با توجه به روش استرس زای برگزاری کنکور در جامعه آیا روش فعلی توانسته بر منافع علمی و ابتکاری دانش آموزان بیافزاید. کنکور همانند بحث یارانه ها که همه قبول داریم عادلانه نیست ولی همچنان همانگونه ادامه می یابد.
ندیمی تصریح کرد: این روش گزینش دانشجو پاسخگوی آموزش کشور نیست و آن هم کشوری که می خواهد در منطقه اول باشد. در هنگام کسب رای اعتماد وزیر علوم قول مساعد برای حل معضل کنکور داد ولی گویا روش کنون حداقل 2 سال دیگر هم پا بر جاست.
نماینده لاهیجان گفت: بسیاری مجبورند برای ادامه تحصیل تن به مدارکی در کشورهایی دهند که در زمینه علمی چندان هم موفق نیستند و بعد از بازگشت هم با مشکلات عدیده رو به رو می شوند.
وی خطاب به وزیر علوم گفت: به طور صحیح و شفاف توضیح دهید که در پاسخگویی به یک میلیون و چهارصد - پانصد هزار داوطلب ورود به دانشگاه چه برنامه ای دارید و تا چند سال دیگر مشکل کنکور برطرف می شود.
"محمد مهدی زاهدی" وزیر علوم در پاسخ به سوالات ندیمی اظهار داشت: محور اصلی سوال بازنگری اساسی در کنکور و ورودی دانشگاهها و افزایش ظرفیت است و این مهم در نخستین روزهای کار دولت نهم یعنی نهم مهرماه 84 مطرح شد.
زاهدی افزود: اصلاح نظام آموزشی و آزمون های ورودی و ارتقای پوشش جمعیت دانشجو 30 درصد تا پایان برنامه چهارم از وظایف وزارت علوم است.
وی تصریح کرد: به منظور بازنگری در کنکور از اواسط سال 84 با مشارکت دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش، روسای دانشگاهها همچنین نماینده مرکز پژوهشهای مجلس و کارشناسان خبره، 15 جلسه کارشناسی و سه کمیته فرعی به نام های کمیته افزایش خلاقیت، سنجش و پذیرش فعال تشکیل و موضوع مورد بررسی قرار گرفت.
زاهدی خاطر نشان کرد: حاصل این اقدامات و این جلسات تدوین آیین نامه ای جامع در این زمینه است که امیدواریم با عملیاتی شدن تدریجی این آیین نامه ضمن افزایش چشمگیر پذیرش دانشجو روند پذیرش و سنجش منطقی شود.
وزیر علوم اظهار داشت: در این آیین نامه سنجش از پذیرش تفکیک شده و بر اساس آن معیار سنجش سوابق تحصیلی دانش آموزان بر اساس نمرات استاندارد، دروس مختلف که توسط آزمون های معیار سنجی کشوری مشخص می شود و سنجش استعداد و مهارت دانش آموزان نیز با آزمون سراسری و آزمون های معیار کشوری خواهد بود.
وی افزود: بر مبنای این سنجش هر سال حداقل در سنجش صورت می گیرد و بر اساس آن دانشگاههای دولتی و غیر دولتی مختارند مواد پذیرش را انجام دهند.
زاهدی گفت: کل ظرفیت پذیرش دانشجو در کشور در سال گذشته حدود 750 هزار نفر بود و امید است این رقم در سال جاری به بیش از یک میلیون افزایش یابد.
وی با اشاره به اقدامات موثر در بحث آموزش مجازی تصریح کرد: امسال حدود یک میلیون و هشتصد هزار متقاضی ورود به دانشگاه داریم و برای اولین بار بعد از انقلاب بیش از یک میلیون دانشجو پذیرش خواهیم کرد.
زاهدی در پاسخ به ندیمی مبنی بر اینکه چه زمانی کنکور حذف می شود خاطر نشان کرد: ما اعتقاد به کنکور نداریم لذا در آیین نامه که تصویب شده بحث سنجش و پذیرش مطرح شده است و این موضوع باعث می شود که برخی رشته ها از جمله دوره های کاردانی از این سنجش معاف شوند.
وی افزود: مصمم هستیم تا سه سال آینده نقش آزمون سراسری و سنجش را به حداقل برسانیم و مطمئنا تا سه سال دیگر این بحث را کمرنگ می کنیم و نگرانی مردم را برطرف می کنیم.

١٥:٣٤ ٣١/٠٢/١٣٨٥
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد