بازنگري در دروس و رشتههاي دانشگاهي بايد در جهت افزايش توانمندايهاي فارغالتحصيلان باشد نه تسريع فارغالتحصيلي
يك عضو هيات علمي دانشگاه پيام نور اروميه هدف از بازنگري در دروس و رشتهها را زود فارغ التحصيل شدن دانشجو ندانست بلكه داشتن تواناييهاي لازم هنگام فارغ التحصيلي بيان كرد.
نادر دسترنج در گفتوگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، با اشاره به نوآوري در شيوههاي تدريس و سنجش در جهان، اظهار داشت: متاسفانه اين تغييرات در دانشگاههاي ما رخنه نكرده و نحوه اداره كلاس و سنجش دانشجو با روشهاي سنتي چهل سال قبل يكسان است.
وي افزود: تمام قوانين و آييننامهها هر از چندگاهي نياز به بازنگري و تجديد نظر دارند اما اين بازنگري و اصلاحات بايد در جهت رفع نواقص و موانع و در جهت تكامل باشد.
وي همچنين امكانات رفاهي و كارگاههاي كسب تجربه فني، امكانات رايانهاي و ... را از عوامل موثر بر كارايي فارغ التحصيلان برشمرد.
مهندس علي لطفياني نيز در گفتوگو با ايسنا با بيان اينكه تغييرات محتواي كتابهاي درسي از اركان توسعه آموزش و پيشرفت آن در هر كشوريست، گفت: در دانشگاه پيام نور نيز از ابتدا اين مساله مدنظر بوده كه محتوي علمي كتابهاي درسي در فواصل زماني حداكثر 10 سال تغيير يابد اما با توجه به ضرورت وجود كتاب و منبع درسي تلاش گستردهاي از طرف پيام نور صورت گرفته تا اين منابع تامين شود و حداقل مبنايي براي دانشجو و مطالعه وجود داشته باشد. با توجه به تعميم اين حداقل هنوز فاصله زيادي تا تحقق تغيير در محتوي كتابها وجود دارد.
وي در ادامه ضمن بي مورد خواندن حذف دروس عمومي تصريح كرد: شايد اين كار دلخواه دانشجويان باشد ولي دروسي مثل زبان فارسي در ارائه مطالب علمي بعد از فارغ التحصيلي و ارتباط با ساير نهادها بسيار موثر و ضروري است و در نتيجه ارائه اين دروس از اجزاء لاينفك يك سيستم آموزشي كامل بوده و حذف آنها اشتباه است.
اين عضو هيات علمي دانشگاه پيام نور اروميه همچنين با اشاره به فعاليتهاي شوراي عالي برنامه ريزي افزود: اين شورا واحدهاي درسي و سرفصل دورهاي را به صورت تطبيقي و با در نظر گرفتن نيازهاي ملي و ضرورتهاي تحصيلي در ساير دانشگاهها برنامه ريزي كرده است و هر از چندگاهي نيز تغييراتي مطابق با ساير دانشگاهها انجام ميدهد.
لطفياني در ادامه ضمن ضروري شمردن افزايش واحدهاي عملي و آزمايشگاهي در كليه رشتهها چه پايه و چه فني مهندسي اظهار اميدواري كرد با توجه به مسئولين زيربط امكاناتي فراهم شود كه واحدهاي مجري آموزش بتوانند اين دورهها را بيشتر كنند.
محمود جنوبي عضو هيات علمي دانشگاه پيام نور اروميه نيز افزودن واحدهاي جديد بويژه ICDL و IT را كه در اكثر دانشگاههاي معتبر دنيا در هر رشتهاي تدريس ميگردند را جزو ضروريات عنوان كرد.
٠٩:١٩ ٢٩/٠٩/١٣٨٤