رييس سازمان روانشناسي:
هشت هزار روانشناس در كشور كم داريم
رييس سازمان روانشناسي كشور با بيان اينكه اعتياد رواني و الكترونيكي به طور چشمگيري در بين جوانان رو به افزايش است، گفت: بي اشتهايي تحصيلي، افت تحصيلي، ماندگاري در دانشگاهها و خوابگاهها و كم اشتهايي براي ورود به دانشگاه ازجمله نتايج اعتياد رواني و الكترونيكي هستند.
به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر غلامعلي افروز امروز در سومين سمينار سراسري بهداشت و روان دانشجويان با اشاره به ضرورت تقويت و تامين بهداشت روان در جامعه، اظهار كرد: اضطراب، افسردگي، اعتياد به مواد روانگردان، اعتياد الكترونيكي و اعتياد رواني از گستردهترين و فراگيرترين پديدههاي ناخوشايند رواني اجتماعي در جهان به ويژه در ميان جوانان و دانشجويان هستند.
وي در ادامه ناامني رواني را از ريشههاي اين پديدههاي ناخوشايند عنوان كرد و افزود: بسياري از كجرويهاي اجتماعي، رفتارهاي پرخاشگرانه، رانندگيهاي تهاجمي و افت تحصيلي از اين مساله نشات ميگيرد.
به گفته وي، زماني كه ناامني رواني با فقر احساس خودارزشمندي همراه شود، شاهد انواع آسيب پذيريهاي خواهيم بود.
وي با تاكيد بر برگزاري جلسات گفتوگوي چهره به چهره با دانشجويان، تصريح كرد: در اين رابطه قصور شده بنابراين بايد با گفتوگوي چهره به چهره با دانشجويان شاهد افزايش امنيت رواني شويم.
دكترا فروز ادامه داد: رشد مطلوب شخصيت انسان، پديداري رگههاي خلاقيت و نوآوري، طراحي، توليد، هدايت و حمايت از طرحهاي پژوهشي توسط پژوهشگران، استادان و دانشجويان در گروي امنيت و آرامش دروني است.
دكتر افروز با بيان اينكه تا زماني كه امنيت رواني نباشد، زمينه رشد فراهم نميشود، ابراز اميدواري كرد كه چهارمين سمينار سراسري بهداشت رواني دانشجويان به صورت كاربردي و عملياتيتر برگزار شود.
وي خاطرنشان كرد: مديران گروههاي آموزشي اركان اصلي رشد و تحول در دانشگاه هستند، بنابراين بايد در ايجاد تحول در حوزه فرهنگي و مشاوره اي نقش اصلي را ايفا كنند، در اين راستا برگزاري جلسات گفت و شنود با دانشجويان بايد جزو برنامههاي آنها باشد و براي برگزاري اين جلسات گروهي از اساتيد روانشناس و مشاوره نيز دعوت به عمل آورند.
وي تاكيد كرد: در رابطه با ايجاد تحول در حوزه فرهنگي و مشاوره اي دانشگاهها بايد يك منشور عملياتي تدوين شود.
رييس سازمان مشاوره و روانشناسي كشور با اشاره به نسبت روانشناس به هر خانوار در كشورهاي مختلف، اظهار كرد: كشور ما 17 ميليون خانوار دارد كه اگر بخواهيم براي هر يكهزار خانوار يك روانشناس حاذق داشته باشيم به 17 هزار روانشناس يا مشاور متخصص و متعهد نياز داريم كه تربيت اين تعداد در سالهاي نزديك مقدور نيست، چرا كه در حال حاضر تنها 5 هزار متخصص روانشناس در كشور وجود دارد، بنابراين ناگزيريم براي هر 2 هزار خانوار يك روانشناس داشته باشيم كه با اين حساب 8 هزار روانشناس در كشور كم داريم.
وي با اشاره به اهميت وجود مشاور و روانشناس براي جامعه دانش آموزي و دانشجويي اشاره كرد: در اين جوامع بايد براي هر يكهزار نفر يك مشاور وجود داشته باشد كه هنوز اين مساله در دانشگاه ها محقق نشده و بايد جزو رسالتهاي مهم وزارت علوم قرار بگيرد.
وي تخصيص سرانه مشاوره دانشجويي به دانشجويان را از اقدامات بسيار مناسب عنوان كرد.
دكتر افروز در خاتمه با بيان اينكه براي ارايه خدمات روانشناسي به دانشجويان بايد يك نگرش سيستمي وجود داشته باشد، اظهاركرد: بايد در پي اين مشاورهها نگاه دانشجو را مثبت و اميدوارانه كنيم و در زمينه ازدواج نيز مشاورههاي مناسبي به دانشجويان ارايه دهيم چرا كه يكي از مولفههاي بهداشت رواني مقوله ازدواج است.
١٤:٤٩ ٠٣/٠٣/١٣٨٥