نشست جايگاه تفسير قرآن در پژوهشهاي اسلامي برگزار شد
نشست جايگاه تفسير قرآن در پژوهشهاي اسلامي در جامعه الزهراي قم برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) به نقل از مركز خبر حوزه، حجتالاسلام سعيد جوادي آملي، در اين مراسم با اشاره به وجود دو عقيدهي مخالف در جهان امروز كه عدهاي سكولار بوده و كوچكترين اهميتي به دين نميدهند و عدهاي هم ارزش براي علم و تفكر بشري قايل نيستند و با آن مخالفت ميكنند، تصريح كرد: نسبت دين و علم بيش از ساير زمانها در دنياي كنوني مطرح و لازم است نظام اسلامي كه بر پايهي دين است به اين مساله بپردازد و پاسخ لازم پيرامون نسبت علم و دين را بدهد.
وي، با بيان اينكه علم تفسير قرآن در عرض ساير علوم و علمي بشري است، خاطرنشان كرد: انديشههاي بشر و پيش فرضها و غرض ورزيهاي او در فهم حقايق قرآني موثر است، تفسير قرآن اگر چه موضوعش قرآن است اما علمي بشري است.
حجتالاسلام جوادي آملي، رابطه قرآن و علوم بشري را همانند روح و جسم دانست و خاطرنشان كرد: قرآن ملكه علوم است، بر تمام دانشها غلبه داشته و در طول آنها قرار دارد، علوم الهي پايه و اساس علوم مادي هستند و ساير علوم از آن بوجود ميآيند، قرآن جهتدهي و ساماندهي علوم را برعهده دارد و علوم بشري مرهون تفكر در قرآن است و به عبارتي قرآن مفتاح، مصباح و ميزان همه علوم است.
وي، با اشاره به روشها و شيوههاي قرآن در رابطه با پيدايش بالندگي علوم اظهار داشت: قرآن نسبت به ساير علوم فراگيري دارد، خداوند به همه علوم اهتمام ميدهد، اما همه را جهتمند، مفيد و نافع ارائه ميكند. شيوه عمده در قرآن اين است كه به زبان عالمان سخن ميگويد.
در ادامه اين نشست حجتالاسلاموالمسلمين فاكر، با تاكيد بر لزوم توجه به قرآن و تفسير آن در حوزههاي علميه خاطرنشان كرد: در باب تحقيق و پژوهش، محققان آنگونه كه شايسته است به قرآن گرايش ندارند و تحقيقي كه در آن به چند آيه اكتفا شود، قرآني نيست.
وي، با اشاره به ترميم و اصلاح بسياري از احكام در قرآن، تصريح كرد: احكام ما با احكام جاهليت بسيار تفاوت دارد و اسلام هيچ كدام از آنها را تاييد نكرده است و با تصرف و اصلاح آنها را در اختيار مردم قرار داده است. در علوم قرآني بسياري از مباحث وجود دارند كه قرآن تاسيس و بنيانگذار آنها بوده است.
١٣:٤٨ ٠٧/٠٣/١٣٨٥