نگاه هرمنوتیکی به آثار امام پژوهشی جدی را می طلبد
بررسى گرایشهای هرمنوتیکی اندیشه هاى امام خمینى در میان آثار پراکنده و سخنرانى هاى ایشان از الزاماتی است که پژوهش جدى مى طلبد.
حجت الاسلام سید محمدعلى ایازى- قرآن پژوه درگفتگو با مهر در پاسخ به این پرسش که آیا می توان از اندیشه های امام خمینی برداشتی تاویلی و هرمنوتیکی اخذ نمود گفت : بررسى گرایشها و اندیشه هاى تفسیرى امام خمینى در میان آثار پراکنده و سخنرانى هاى ایشان از الزاماتی است که پژوهش جدى را مى طلبد. این گرایشها بیشتر در میان آثار عرفانى و اخلاقى امام نمود دارد.
ایازی همچنین در پاسخ به این پرسش که برای شناخت اندیشه هاى قرآنى و روشهاى تفسیرى امام خمینى(ره) این سوال مطرح است که آیا ایشان قرآن را قابل شناخت مى داند و مانند مفسران و اصولیون قائل به عمومى بودن قواعد فهم متون است یا براى دریافت معانى قرآن منطق ویژه و قواعدى مخصوص قائل است گفت : از برخى سخنان امام به ویژه در نصوص عرفانى و اخلاقى ایشان به نوعى اختصاصى بودن زبان قرآن تاکید مى ورزند . ایشان در جایى نوشته اند که فهم حقیقت قرآن جزبرای نبى حاصل نمى شود و یا در تعبیر دیگرى آورده اند قرآن خطاب به افراد خاصى نازل شده و کسانى که بخواهند به آن راه یابند تنها از طریق پیامبر و ائمه می توانند به معانی قرآن دسترسى پیدا کنند.
وی در ادامه تصریح کرد : پیش از آنکه بخواهیم این بحث را دنبال کنیم و دیدگاه امام را در باب هرمنوتیک و نظریه اختصاصى بودن فهم متون دینى بررسى کنیم، لازم است در آغاز نظر ایشان را در باب عظمت قرآن و اهمیت جایگاه آن بشناسیم و آنگاه نگرشهاى گوناگون دیگر امام مرتبط به این بحث در باب حجیت ظواهر و تحریف قرآن و اعجاز آن را مورد توجه قرار دهیم.
ایازی افزود : بى گمان قرآن کریم در جایگاه بس رفیعى قرار دارد، زیرا گوینده آن خدا و آورنده اش پیامبر(ص) است. الفاظ و معانى از آن وحى است. بدین جهت نخستین مساله براى مفسر توجه به حساسیت موضوع و جایگاه رفیع کلام خداوند است.
١١:٤٩ ١٣/٠٣/١٣٨٥