تسهيلات دانشگاه پيامنور براي نخبگان و داوطلبان دورههاي فراگير
معاون دانشجويي دانشگاه خبر داد: پذيرش بدون آزمون قهرمانان ورزشي و برگزيدگان جشنوارههاي خوارزمي
معاون سنجش و دانشجويي دانشگاه پيامنور تسهيلات مصوب دانشگاه براي نخبگان و داوطلبان دورههاي فراگير را تشريح كرد.
به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر ابوالفضل فراهاني در گردهمايي روساي مناطق و مراكز دانشگاه پيام نور، تسهيلات مصوب دانشگاه پيام نور براي دورههاي فراگير را حذف ميانگين وزني - پذيرش ديپلمههاي كار و دانش و ...، كاهش واحدهاي دوره دانشپذيري در كارشناسي ارشد، اصلاح آيين نامه فراگير به نحوي كه بخشي از مشروطين به عنوان دانشجو پذيرش ميشوند، تعيين حد انتظار پذيرش، نه ظرفيت، اعطاي تسهيلات ويژه براي ورود كاركنان دولت با عقد قرارداد و اعطاي تسهيلات ويژه براي ورود كاركنان وزارت علوم و دانشگاههاي وابسته به آن بيان كرد.
وي با اشاره به پذيرش بدون آزمون نخبگان، از پذيرش بدون آزمون رتبه اول دانشگاه در المپيادها، رتبه اول تحصيلي در كل دانشگاه، قهرمانان ورزشي و برگزيدگان جشنواره خوارزمي و جوان خوارزمي خبر داد.
به گفته معاون سنجش و دانشجويي دانشگاه پيام نور، دانشگاه براي افزايش سنوات جانبازان، ايثارگران و ساير دانشجويان با معلوليت جسمي تسهيلات ويژهاي را درنظر گرفته است.
معاون سنجش و دانشجويي دانشگاه پيامنور در ادامه تصريح كرد: سنجش متمركز اصل مسلم و ركن اساسي در نظام آموزش از راه دور در ايران و ساير كشورهاي جهان است كه منجر به حفظ كيفيت، سلامت آزمونها و كاهش سليقههاي انساني ميشود.
وي افزود: سنجش متمركز همراه با محتواي آموزشي يكسان سبب زير ساخت ارزش تحصيلي برابر در كل مراكز و واحدهاي دانشگاه و همچنين زمينه ساز عدالت آموزشي ميشود.
وي بسترسازي آموزشي براي همه، در همه جا و همه وقت و آموزش در دسترس و بومي گزيني را از ويژگيهاي سنجش متمركز همراه با محتواي آموزشي يكسان بيان كرد.
دكتر فراهاني با تاكيد بر تمركز در سنجش دانشگاه پيامنور، گفت: بايد از فناوريهاي مدرن روز بهره گرفت و تصحيح اوراق، به روش OCR به جاي تصحيح با دستگاههاي ماركري در دستور كار دانشگاه قرار دارد.
دكتر فراهاني كاهش خطا، امكان پاسخگويي همزمان به اعتراضات دانشجويي، ملاحظه تصوير پاسخنامه توسط دانشجو، بايگاني ديجيتالي و صرفه جويي 300 ميليون تومان در هر سال را از نتايج تصحيح اوراق به روش OCR بيان كرد.
وي با اشاره به ايجاد سهولت در روند دانشآموختگي و رفع برخي موانع در اصلاح آييننامه آموزشي، گفت: بخشودگي عدم رعايت سقف واحد مجاز و پيشنياز، تعديل اثر نمره منفي، احتمال تعديل مصوبه مربوط به رعايت سقف واحد مجاز و تفويض اختيار به مناطق و مراكز در امور دانشآموختگان از جمله اين تسهيلات است.
وي از ويژگيهاي خاص دانشگاه كه در ماندگاري دانشجو موثر است را اجازه تحصيل همزمان با اشتغال، تحصيل در ساير دانشگاهها، خدمت سربازي، اجازه تحصيل در مدت طولاني تر از 5/11 سال (نزديك به دو برابر ساير دانشگاهها)، عدم وجود مشروطي و اخراجي براي دانشجويان بيان كرد.
وي برگزاري كلاس آموزشي تا يك چهارم دانشگاههاي حضوري، عدم امكان دخالت مدرسان در فرآيند ارزشيابي نسبت به دانشگاههاي حضوري، ارائه واحد درسي كمتر نسبت به دانشگاههاي حضوري را از ديگر ويژگيهاي خاص دانشگاه در ماندگاري دانشجو بيان كرد.
دكتر فراهاني با اشاره به تغيير نگرش نسبت به آموزش و شيوههاي آموزشي، گفت: اضافه شدن روش آموزش حضوري علاوه بر سيستم خودخوان و نيمه حضوري (رفع اشكال)، الزام حضور در كلاسهاي رفع اشكال، اضافه شدن برخي رشتههاي پر متقاضي مانند MBA و مهندسي كامپيوتر و افزايش بودجه فرهنگي و فوق برنامه و تاثير مرتب بر آن مبني بر احتمال حضور بيشتر دانشجو در مركز از جمله اين تغيير نگرشهاست.
معاون سنجش و دانشجويي دانشگاه پيام نور در خاتمه وضعيت گذشته دانشگاه پيام نور را ميانگين سني بالاتر نسبت به ساير دانشجويان دانشگاهها، انتظارات محدودتر و محدودتر بودن رشتهها و مقاطع بيان و اظهار كرد: وضعيت حال دانشگاه پيام نور شامل عدم تفاوت درصد دانشجويان شاغل با دانشگاههاي حضوري، پيشينه علمي متفاوت، نوع رشتهها، مقاطع و مراكز و عدم تفاوت معني دار وضعيت سني با دانشگاههاي حضوري ميباشد.
١٢:٠٥ ١٦/٠٣/١٣٨٥