توسط مركز پژوهشها صورت گرفت:
نظرسنجي از كادر آموزشي، خانوادهها و دانشآموزان در مورد تغيير ساعت شروع به كار مدارس
مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي ديدگاههاي تعدادي از كادر آموزشي (معلمان)، خانوادهها و دانشآموزان پيرامون تغيير ساعت شروع به كار مدارس را جمعآوري و در قالب گزارشي منتشر كرد.
به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دفتر مطالعات فرهنگي مركز پژوهشها با انتشار گزارشي تحت عنوان «تغيير ساعات مدارس و تاثير آن در دانشآموزان و خانوادههاي آنان» تصريح كرد كه 2/62 درصد از كادر آموزشي مورد مطالعه اعتقاد داشتند كه تغيير ساعت شروع به كار مدارس به 7 صبح باعث كاهش ترافيك شده، 30 درصد نيز گفتهاند كه اين امر تاثيري بر ترافيك شهر تهران نداشته و 8/7 درصد نيز اظهار داشتهاند كه اين تغيير ساعت باعث افزايش ترافيك در سطح شهر شده است.
همچنين 9/38 درصد از اعضاي كادر آموزشي مورد مطالعه خواهان آن بودهاند كه طبق سالهاي قبل ساعت رسمي كشور در بهار يك ساعت به جلو كشيده شود، 1/41 درصد نيز موافق وضعيت موجود (تغيير از 8 صبح به 7 صبح) بوده و 20 درصد نيز اظهار داشتهاند كه بهتر است در طول سال ساعت رسمي كشور هيچ تغييري نداشته باشد.
بر اساس اين گزارش، عمدهترين مشكلات ناشي از تغيير ساعت از ديدگاه كادر آموزشي به ترتيب اولويت شامل: خواب آلودگي، كسالت و خستگي، بينظمي و دير رسيدن دانشآموزان به مدرسه، ايجاد ناهماهنگي در ميان اعضاي خانواده، بيميلي به صرف صبحانه، تاثير منفي بر درك مطالب و افزايش استرس بوده است و در همين حال عمدهترين مزاياي تغيير ساعت نيز به ترتيب اولويت شامل: كاهش ترافيك، زود و راحتتر رسيدن به منزل در هنگام ظهر، كسب فرصت بيشتر براي مطالعه، ايجاد شادابي بيشتر در ميان دانشآموزان، اقامه سر وقت نماز صبح و فهم بهتر مطالب در كلاس اعلام شده است.
مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي، همچنين نظر تعدادي از خانوادهها پيرامون تغيير ساعت مدارس را به صورت تلفني جويا شده كه آنها - با توجه به شاغل بودن يا نبودن مادر – نقطه نظرات متفاوتي ابراز داشتهاند؛ از جمله اين كه به دليل كم خوابي از يك طرف و محدود بودن فرصت آماده شدن براي حركت به سوي مدرسه از طرف ديگر، كودكان معمولا صبحانه درستي ميل نميكنند كه ممكن است به همين دليل بعدها با عوارض منفي خاصي روبهرو شوند و شايد اين عمل باعث ضعف جسماني، بيحسي و كم شدن هوشياري دانشآموزان شود.
در همين ارتباط كارمنداني كه فرزند دانشآموزشان حدود يك ساعت قبل از آنها به مدرسه رفته و يا ظهرها زودتر به خانه برميگردند، دچار نگراني شدهاند.
نظرسنجي مركز پژوهشها از 341 دانشآموز شهر تهران در مورد تغيير ساعت شروع به كار مدارس از 8 صبح به 7 صبح نيز حكايت از آن دارد كه 1/24 درصد از دانشآموزان از اين تغيير ساعت خيلي زياد، 4/14 درصد زياد و 4/29 درصد تا حدي اعلام رضايت كردهاند، 5/16 درصد از دانشآموزان هم از اين موضوع اصلا رضايت نداشتند، 2/6 درصد رضايت خيلي كمي ابراز داشته و 4/9 درصد نيز گفتهاند كه رضايت كمي دارند. همچنين 5/38 درصد از دانشآموزان موافق با تغيير ساعت، 4/29 درصد تا حدي موافق و 1/32 درصد كاملا مخالف بودهاند.
در مورد تاثير تغيير ساعت در به موقع رسيدن دانش آموزان به مدرسه، 1/25 درصد از دانشآموزان اظهار داشتهاند كه راحتتر و زودتر به مدرسه ميرسند، 4/46 درصد گفتهاند كه تغيير ساعت تاثيري در دير يا زود رسيدن آنها به مدرسه نداشته است و 4/28 درصد از دانشآموزان گفتهاند كه اين تغيير ساعت باعث دير رسيدنشان به مدرسه شده است.
تاثير تغيير ساعت بر كيفيت درسي دانشآموزان از ديگر مسائل مورد توجه مركز پژوهشها بوده كه 8/28 درصد از دانشآموزان اعلام كردهاند كه اين تغيير باعث بهتر شدن درس آنها شده، 2/61 درصد اظهار داشتهاند كه تاثيري بر كيفيت درسي آنان نداشته و 10 درصد نيز گفتهاند كه اين تغيير ساعت باعث بدتر شدن درسشان شده است.
در مورد تاثير تغيير ساعت بر ميزان شادابي دانشآموزان نيز 6/39 درصد از دانشآموزان اظهار داشتهاند كه اين تغيير ساعت باعث شادابي بيشتر آنان شده، 9/37 درصد نيز معتقد بودهاند كه اين امر تاثيري بر شادابي آنان نداشته و 2/22 درصد نيز گفتهاند كه اين تغيير ساعت باعث كم شدن شادابي آنان شده است.
در پايان گزارش مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي، آمده است: نظر دانش آموزان با توجه به متغيرهاي زمينهاي (جنس و سن و ميزان فاصله مدرسه تا منزل و مقطع تحصيلي) درباره تغيير ساعت شروع به كار مدارس از 8 صبح به 7 صبح تفاوت معناداري نداشته و آنها عموما داراي نظرات مشابه بودهاند.
١٠:٣٣ ٢٠/٠٣/١٣٨٥