٠١:٥١ ٠٧/٠٩/١٤٠٣
اخبار ديگر رسانه ها
سنت گرایان بیانگر حقیقت واحده هستند

سنت گرایان از حقیقتی سخن می گویند که فارغ از زمان و مکان است. آنان حقیقت واحده خداوند را یکی دانسته و عمیقاً به توحید اعتقاد دارند.
دکتر محمد حسن فغفوری، استاد مطالعات اسلامی دانشگاه جورج واشنگتن آمریکا، در گفتگو با خبرنگار "مهر" به تبیین معنا و مفهوم سنت و سنت گرایی پرداخت و اظهار داشت: تعبیر من از سنت گرایی همان تعبیری است که اندیشمندان سنت گرا نامیده اند. تعریف از سنت بسیار متفاوت از آن چیزی است که امروزه در جامعه ایران متعارف شده است. وقتی که در جامعه ایرانی صحبت از سنت می شود عده ای حالت دفاعی به خود می گیرند به این معنا که سنت را پدیده ای عقبگرا و ارتجاعی می انگارند و به هر چیزی که سنتی است به دید نسبتاً منفی می نگرند.
دکتر فغفوری تصریح کرد: شاید در ذهن بسیاری از ما خطور نکند، آن چیزی که سنت نامیده می شود حداقل از دیدگاه متفکران سنت گرا تعریفی بسیار دقیقتر و جامعتر از آن چیزی است که در اذهان رایج است. بنابراین تعریف سنت چیزی نیست جز جوهره و گوهره وحی الهی و با توجه به آن چیزی که هست ابعاد بسیار مختلف فلسفی، فکری، اجتماعی و در عین حال هنری نیز دارد.
استاد دانشگاه جورج واشنگتن آمریکا به شرایط فعلی ایران اشاره کرد و گفت: در شرایط خاصی که ایران و همینطور اسلام و دنیای اسلام در آن به سر می برند و حتی بعضی محافل مطبوعاتی غرب نیز به آن می پردازند، ضرورت پرداختن به گوهره اسلام به عقیده من از بسیاری جهات از دیگر فعالیتهای سیاسی و فرهنگی اهمیت بیشتری دارد.
فغفوری افزود: برخی از دانشجویان دانشگاه جورج واشنگتن که درس معنویت هنر اسلامی را می خوانند حتی دانشجویان اسلامی تا به حال با پدیده ای به نام هنر اسلامی برخورد نکرده بودند و نمی دانستند که هنر اسلامی نیز وجود دارد. به ویژه دانشجویانی که از عربستان و سوریه آمده بودند شکایت می کردند که در آنجا فقط فقه تدریس و اشاره ای به فلسفه، عرفان و کلام اسلامی نمی شود. به همین دلیل جامعه غربی تصویری کلی از اسلام و فرهنگ اسلامی دارد به خصوص بعد از حوادث سپتامبر 2001 این تصویر بسیار مخدوش و دگرگون شده است.
مترجم کتاب "دین و نظام طبیعت" دکتر نصر به ارتباط بسیار نزدیک مردم با هنر اشاره کرد و اظهار داشت: ارتباط مردم با هنر بسیار نزدیکتر و ملموس تر از فلسفه و حکمت است به همین دلیل در نظر سنت گرایان هنر بسیار اهمیت دارد. همینطور اهمیت پرداختن به هنر اسلامی نیز در خارج از ایران بسیار احساس می شود و تصور می کنم این موجی نیست که زودگذر باشد بلکه موجی است که ادامه خواهد یافت.
دکتر فغفوری با اشاره به اینکه سنت گرایان فرزند زمانه خود هستند و نیازهای جامعه را مد نظر دارند، تأکید کرد: سنت گرا فرزند زمانه خود و فرزند همه زمانها و مکانها است. چون از حقیقتی سخن می گوید که فارغ از زمان و مکان است. او از وحی الهی سخن می گوید. سنت گرایان اعتقاد دارند که حقیقت واحده خداوند یکی است و عمیقاً به توحید اعتقاد دارند منتهی باور دارند که تجلیات این توحید اشکال مختلفی در زمانهای مختلف و فرهنگهای گوناگون به خود می گیرد.
وی افزود: بنابراین به تعبیری برخورد سنت گرایان با سنت، مقوله ای خارج از زمان و مکان است. این اصل به هنر اسلامی که بر اساس بینش سنت گرایان قرار دارد بر این مورد هم مصداق دارد. تصادفی نیست که می بینیم در تمام بناهایی که در عرض 150 سال گذشته با معماریهای مدرن و گاه بسیار زشت در کشورهای جهان سوم و حتی مسلمان ساخته شده هنوز مسجد ابن طلول قاهره پر بازدید کننده ترین مسجد در دنیاست و یا مسجد رفاعی و حتی مسجد امام اصفهان.
فغفوری تصریح کرد: این حقیقت به دلیل زیبایی ظاهری بناهای فوق نیست بلکه به خاطر همان پیامی است که فارغ از هر گونه زمان و مکان است. اما در عین حال در هر زمان و و مکانی آن پیام را به گوش هر شنونده ای می رسانند.  به همین دلیل است که هیچ اهمیتی ندارد اثر هنری 500 سال یا هزار سال عمر داشته باشد بلکه پیام وحدانیت الهی مهم است.
استاد مطالعات شیعی در دانشگاه جورج واشنگتن آمریکا، تعداد سنت گرایان را به لحاظ کمی بسیار اندک توصیف کرد و گفت : با اینکه تعداد اندیشمندان سنت گرا بسیار اندک است اما اثراتی که اینها در ایجاد جریانات فکری در کشورهای مختلف دنیا داشتند اثرات بسیار عمیق و وسیعی بوده است. این متفکران حرف تازه ای نمی زنند بلکه آن حقیقتی را که قرنها در فرهنگ اسلامی و حتی در جوامع سنتی مسیحی و یا سنت گرای هندو و بودایی در این دو قرن گذشته به خاطر نفوذ فرهنگ عرفی که دین را از زندگی روزمره جدا کرده و با آن بسیار بیگانه شدند، یادآوری می کنند.
دکتر فغفوری افزود: کاری که سنت گرایان انجام می دهند فعلی بسیار عمیق و ژرف است. سنت گرایان همان سنت فراموش شده را با زبان امروز و در پاسخ به نیازهای امروز جامعه بشری تدوین و ارائه می کنند. به همین دلیل است که نفوذ این افراد در مجامع فکری و حتی در سطح وسیعتر اجتماعی تأثیر گذار بوده، هست و خواهد بود. امروزه حتی در غرب نیز پیام سنت گرایان چه درباره دین اسلام و چه در دین یهود و حتی دین مسیحیت شنونده بسیاری دارد . 
وی همچنین به هنر نزد سنت گرایان اشاره کرد و گفت : وقتی درباره هنر نزد سنت گرایان صحبت می کنیم به انواع هنر اشاره داریم. از تلاوت قرآن گرفته تا تلاوت انجیل و معماری اسلامی و حتی خوشنویسی و تذهیب و شعر و ادبیات. بی مناسبت نیست که جهان فعلی با تمام استفاده هایی که از فلسفه برده باز در جستجوی معنویت است، هنر در نزد سنت گرایان اوج معنویت است.  
دکتر فغفوری در ادامه گفتگو با "مهر" به نفوذ مدرنیته طی 150 سال گذشته در ایران اشاره کرد و گفت : در 150 سال گذشته بسیار شیفته غرب شدیم و تصور می کردیم که هر چیزی از غرب می آید بهترین است و یقیناً به آن ثروت معنوی که ما داریم برتری دارد. بنابراین به ترجمه آثاری که حتی درک آن، گاه برای نخبگان فکری نیز دشوار است اقدام می کردیم. این کار فی نفسه بد نیست چرا که تمدن اسلامی همیشه با تمدنهای دیگر داد و ستد فکری داشته ولی اینکه شیفته داد و ستدها شویم آنهم به حدی که گنجینه های خود را فراموش کنیم بلایی است که طی 150 سال گذشته بر ما نازل شده است.
استاد مطالعات اسلامی دانشگاه جورج واشنگتن در پایان اظهار داشت: سنت گرایان دو اسلحه بیشتر ندارند زبان و قلم که در مراکز علمی و دانشگاهی عرضه می شود. حرفه اصلی تمام این متفکران سنت گرا معلمی است و برای معلم نیز هدفی بالاتر از تربیت شاگرد نیست. سنت گرایان در این زمینه به اصلی اعتقاد دارند که آن آموزش و تربیت است. طی دو دهه گذشته سنت گرایان جزو پرکارترین استادان بوده اند چه از نظر تدریسی و چه از نظر تولید کارهای علمی.

١١:٤٧ ٢٠/٠٣/١٣٨٥
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد