٠٨:١٤ ٠٧/٠٩/١٤٠٣
اخبار ديگر رسانه ها
درآخرين نشست شوراي آموزش دندانپزشكي تصويب شد:
ممنوعيت جابجايي تعهد و افزايش شهريه دستياران آزاد

دبير شوراي آموزش دندانپزشكي و تخصصي وزارت بهداشت، تشكيل گروه آموزشي دندانپزشكي جامعه‌نگر، ايجاد كلينيكهاي ويژه براي دانشكده‌هاي دندانپزشكي، ممنوعيت جابجايي تعهد و افزايش شهريه دستياران آزاد را از مهمترين مصوبات بيست و چهارمين نشست شورا عنوان كرد.
دكتر فاضل در گفت‌و‌گو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران با اشاره به تصويب مصوبات كميته دندانپزشكي جامعه نگر در بيست و چهارمين نشست شوراي آموزش دندانپزشكي و تخصصي، اظهار كرد: بر اين اساس پنج واحد درس دندانپزشكي جامعه نگر علمي حداقل در سه ترم و از ترم هفت با توجه به امكانات هر دانشكده و گذراندن پيش‌نيازهاي مربوطه در سرفصل ارايه مي‌شود.
وي با اشاره به بازنگري سرفصلهاي نظري و عملي دندانپزشكي جامعه نگر، اظهار كرد: بر اين اساس تشكيل گروه آموزشي دندانپزشكي جامعه نگر نيز تصويب شد كه در صورت عدم امكان تشكيل اين گروه در شرايط كنوني، گروه جانشين در دانشكده‌ها تشكيل مي‌شود، ‌اين گروه شامل سه تا 5 نفر عضو هيات علمي با حضور متخصصان دندانپزشكي كودكان، پريودنتولوژي و دندانپزشكي ترميمي خواهد بود.
وي افزود: همچنين به ازاي هر 40 نفر پذيرش دانشجو، 5 نفر عضو هيات علمي شامل سه نفر عضو هيات علمي متخصص مربوطه و 2 نفر دندانپزشك عمومي مربي و 9 نيروي پشتيباني پيش بيني مي‌شود.
به گفته وي، همچنين مقرر شد كه دانشكده دندانپزشكي اصفهان الگوي فضا و اعتبارات و تجهيزات مورد نياز بر اساس 40 نفر پذيرش دانشجو را محاسبه و به دبيرخانه شوراي آموزش دندانپزشكي و تخصصي ارسال كند.
ايجاد كلينيك‌هاي ويژه در دانشكده‌هاي دندانپزشكي
وي همچنين با اشاره به مصوبات مربوط به تقويت دوره‌هاي تخصصي در اين نشست، اظهار كرد: بازنگري و شفاف سازي قوانين كار خصوصي در كلينيك‌هاي ويژه دستياران در طول دوران تحصيل زير نظر بخش مربوطه از ديگر مصوبات بود كه بر اساس آن كلينيك‌هاي ويژه طبق قوانين و مقررات هر دانشگاهي مي‌تواند ايجاد شود ولي بايد ترتيبي اتخاذ شود تا فعاليت رزيدنت‌ها در كلينيك‌هاي ويژه موجب افت تحصيلي اين گروه نشود.
واگذاري مسئوليت برگزاري امتحان دستياري به كليه دانشگاه‌ها
وي افزود: همچنين پيشنهاد شركت همه دانشكده‌ها در طرح سوال آزمون دستياري، واگذاري مسئوليت برگزاري امتحان ورودي دستياري به كليه دانشگاه‌ها، و مشاركت وسيع دانشكده‌ها و اعضاي هيات علمي در امتحانات ورودي و بورد برخي از اين مصوبات بوده است.
دكتر فاضل برگزاري آزمون ارتقاي ساليانه بصورت يكسان و همزمان براي كليه رشته‌هاي تخصصي را از ديگر مصوبات عنوان كرد و گفت: البته با توجه به اينكه هر درس بصورت مجزا ارزيابي و نمره داده مي‌شود لزوم امتحان ارتقاي كشوري مورد موافقت قرار نگرفت، ولي با توجه به ماده 23 آيين نامه آموزشي دوره‌هاي تخصصي دانشكده‌ها مجاز به برگزاري آزمونهاي شكلي و محتوايي بصورت دوره‌اي هستند.
دكتر فاضل تجديدنظر در نحوه ارزيابي دستياران فعلي درغالب امتحانات ارتقا بصورت غيرمتمركز در كليه دانشكده ها يا توجه به عدم تمايل بسياري از دستياران جهت شركت در امتحانات بورد تخصصي را از ديگر مباحث اين نشست عنوان كرد و گفت: بر اين اساس لزوم و شرط شركت در امتحان، مبناي فارغ التحصيلي افراد قرار مي‌گيرد و طي آن افراد داراي نمرات بالاي 70 داراي مدرك بورد تخصصي، افراد داراي نمره 60 تا 9/69 متخصص پره بورد شناخته مي‌شوند و افراد زير نمره 60 مردود شده و بايد مجددا در امتحان شركت كنند.
ممنوعيت جابجايي تعهد و افزايش شهريه دستياران آزاد
دكتر فاضل همچنين تاكيد كرد: بر اساس مصوبات اين نشست هر نوع جابجايي وضعيت تعهد از دستيار آزاد به دولتي و بالعكس ممنوع است و طي آن شهريه دستياران آزاد دركليه رشته‌ها افزايش يافت.
دبير شوراي آموزش دندانپزشكي و تخصصي همچنين با اشاره به نحوه گزينش افراد بومي اظهار كرد: بر اين اساس براي افراد بومي و غير بومي متقاضي تعهد خاص براي دانشكده‌هاي مناطق محروم كه در آزمون دستياري شركت مي‌كنند تعهد خاص اخذ مي‌شود، بنابراين بديهي است اولويت با متقاضيان بومي است و در صورتيكه ظرفيت تخصيصي به دانشكده‌هاي محروم خالي بماند، توسط متقاضيان واجد شرايط غير بومي تكميل مي‌شود.
دكتر فاضل با اشاره به بازنگري دوره آموزشي رشته ايمپلنت در مقطع كارداني اظهار كرد: مقرر شده است اين برنامه به مدت دو سال در دانشكده‌هاي دندانپزشكي كشور اجرا شود تا نقاط قوت و ضعف آن بررسي شود و سپس در خصوص ايجاد مقطع كارشناسي براي اين رشته برنامه ريزي خواهد شد.
دبير شوراي آموزش دندانپزشكي و تخصصي در خاتمه تاكيد كرد: اين مصوبات پس از موافقت وزير بهداشت اجرايي مي‌شوند.

١١:٠٩ ٢٨/٠٣/١٣٨٥
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد