پهناي باند مناسب دسترسي به اينترنت اصليترين عنصر آموزش مجازي است
يكي از چالشهاي موجود در توسعه دانشگاههاي مجازي آن است كه برخلاف انتظار كه بايد اين دانشگاهها از طريق بخش خصوصي راهاندازي شود ، تقريبا دولتي شده و سياستهاي كلي دولت بر توسعه آن سايه افكنده است.
دكتر علي اكبر جلالي ، عضو شوراي ملي ICT ايران ، درگفت و گو با خبرنگار ايلنا ، با بيان اين مطلب ، اظهارداشت: آموزش مجازي چند سالي است كه در كشور ما آغاز شده و بيشتر دانشگاههاي بزرگ توانستهاند واحدهايي تحت عنوان آموزش مجازي راهاندازي كنند.
وي ، افزود: در اين زمينه ، عناصر اصلي براي آموزشهاي مجازي عبارتند از يك سيستم نرمافزاري تحت عنوان LMS ، احتياج به محتواي الكترونيكي (درسهاي ديجيتالي كلاس)، پهناي باند مناسب دسترسي به اينترنت و اساتيدي كه بتوانند به صورت آنلاين آموزش دهند كه متاسفانه در داخل كشور ما در هر چهار مورد هنوز در مقدمات كار هستيم و آن طور كه انتظار ميرفته نتوانستيم توسعه وسيع و گستردهاي داشته باشيم.
دكتر جلالي ، گفت: مشكلاتي را نيز دانشجويان در مواجهه با واحدهاي مجازي داشتهاند كه مهمترين آن ، فاصله فيزيكي دانشجويان با محيط دانشگاه بوده به طوري كه عموما خود را دانشجو ندانستهاند.
عضو شوراي ملي ICT ايران ، با بيان اين كه فرهنگ استفاده از آموزشهاي مجازي در كشور هم از نظر حوزه دانشگاهي و نيز دانشجويي جا نيافتاده است ، تصريح كرد: بايد تلاش كنيم كه اين فضا تا حد ممكن شكل طبيعي به خود گيرد ، چرا كه در دانشگاههاي خارج از كشور آنهايي موفق هستند كه سرمايهگذاريهاي بزرگي به خصوص در پهناي باند دسترسي به آموزشهاي مجازي كردهاند ، اما در ايران اين مشكل بسيار جدي است.
دكتر جلالي ، با تاكيد بر اين كه به طور تقريبي 90 درصد دانشجويان مجازي در دانشگاههاي تهران ، تهراني هستند ، يادآور شد: اين بر خلاف انتظار از يك دانشگاه مجازي است ، زيرا فلسفه وجود دانشگاههاي مجازي آن است كه افراد مختلف از طبقات اجتماعي مختلف حتي از روستاها و مناطق محروم از اين امتياز برخوردار شوند.
١١:٢٤ ٣٠/٠٣/١٣٨٥