دومين نشست "زيبايي شناسي قرآن" در تهران آغاز به كار كرد
دومين نشست تخصصي "زيبايي شناسي قرآن مجيد" روز چهارشنبه با حضور جمعي از انديشمندان و صاحبنظران در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي آغاز به كار كرد.
به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، هدف از برگزاري اين نشست يك روزه، پيشبرد برنامههاي توسعه هنر و زيباييشناسي به ويژه مولفههاي زيباييشناسي دين است.
در ابتداي اين نشست پيام آيتاللهالعظمي صافي گلپايگاني از مراجع تقليد توسط رييس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي قم قرائت شد.
زيبايي شناسي قصص قرآن مجيد، مباني واصول زيبايي شناسي قرآن، دستگاههاي تاكيد در زبان قرآن و رابطه آن با زيبايي شناسي بياني قرآن مجيد و روش كشف مفاهيم زيبايي شناشي قرآن از جمله موضوعهاي مورد بحث در اين نشست بود.
در بخش دوم اين نشست كه بعد از ظهر امروز (چهارشنبه) برگزار خواهد شد، دو كميسيون تخصصي با حضور استادان حوزه و دانشگاه و قرآن پژوهان تشكيل ميشود.
"اصول و مباني زيبايي شناسي قرآن مجيد" عنوان يكي از كميسيونها است كه شركتكنندگان پيرامون موضوعهايي چون روششناسي و مطالعات زيبايي شناسي، منطق زيبايي شناسي قرآن، درآمدي بر زيبايي شناسي قرآن در مطالعات قرآن پژوهي غرب با تاكيد بر كتاب "خداوند زيباست"و مباني زيبايي شناسي قرآن به بحث و تبادل نظر ميپردازند.
در كميسيون دوم نيز با عنوان "جلوهها و اشارات زيبايي شناسي قرآن مجيد" موضوعهايي از جمله زيبايي شناسي معنا، زيبايي شناسي كتيبههاي مساجد، زيبايي شناسي رنگها در قرآن مجيد، زيبايي شناسي پيامبر خاتم (ص) و زيبايي شناسي قرآن مجيد بيان و تصويرگري مطرح ميشود.
"سيد مصطفي ميرسليم" قرآن پژوه و محقق در اين نشست با ارايه مقاله "زيبايي شناسي قصص قرآن مجيد" گفت: داستانهايي كه در قرآن به آنها اشاره شده دلالت بر سرگرمي، تفريح و اهتمام به تاريخ نگاري نيست.
وي اظهار داشت: هدف از بازگو كردن داستانهاي اقوام و انبيا در قرآن عبرت گرفتن از بيتوجهي قومهاي مختلف به پند و اندرز پيامبران، تذكر، نجات مومنان و تعهد است.
وي، در ادامه به شيوههاي هنري قرآن اشاره كرد و يادآورشد: بهرهگيري از تفسير واجمال در بيان كردن واقعيتها و حوادث گوناگون از جمله اين شيوهها است به گونهاي كه برخي از داستانهاي قرآن با بيان تمام جزئيات و برخي به طور خلاصه اما با بيشترين مفهوم ارايه شده است.
حجتالاسلام "محمدعلي ايازي" ديگر پژوهشگر شركتكننده در اين نشست با ارايه مقاله "مباني و اصول زيبايي شناسي قرآن"، به مباني زيبايي شناسي قرآن اشاره كرد و گفت: آگاهي از پيشينه زيبايي شناسي قرآن، شناخت جايگاه قرآن، هدفمندي زيبايي شناسي، ساختار هندسي آيات قرآن و هماهنگي لفظي و معنوي قرآن از جمله اين مباني به شمار ميرود.
وي اظهار داشت: با بررسي سير تطوري مباحث اعجاز آميز قرآن در مييابيم كه در تمام آنها موضوع زيبايي شناسي مورد توجه قرار گرفته است.
حجتالاسلام "علي اكبر صادقي رشاد" نيز در مقالهاي با عنوان "روش كشف مفاهيم زيباييشناسي قرآن مجيد" گفت: در گذشته و عصر نزول قرآن مباحث زيبايي شناسي و مفاهيم جديد با تصورهاي امروزي مطرح نبوده است.
وي، با بيان اينكه ديدگاههاي متفاوتي در زمينه فهم قرآن و امكان كشف مفاهيم قرآني وجود دارد، اظهارداشت: برخي بر اين عقيده هستند كه متن قرآن به تنهايي قابليت معنا دهي ندارد و اين مفسر است كه به متن معنا ميدهد.
وي اظهار داشت: تصور عدهاي نيز بر آن است كه ميزان، نوع كيفيت و كساني كه ميتوانند فهمي از قرآن داشته باشند، بسيار محدود است.
صادقي رشاد تصريح كرد: ما به طراحي جامعتري از قرآن نياز داريم كه ضمن در نظر گرفتن تمام عناصر و متغيرها در فهم دين و قرآن، همه مداركي كه دريچههاي تماس و حوزههاي معرفتي و معيشتي كه متناسب با شان دين باشد را نيز در بر بگيرد.
دومين نشست زيباييشناسي قرآن مجيد كه با همكاري مركز مطالعات و تحقيقات هنري وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي قم و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي برگزار شده است، عصر امروز (چهارشنبه) در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي به كار خود پايان ميدهد.
١٤:٢٧ ٣١/٠٣/١٣٨٥