چكيده
هم اکنون مديريت اطلاعات بعنوان يکي از مهمترين سيستم هاي کاربردي در فرودگاه شناخته شده، اين سيستم وظيفه اتوماسيون، پردازش و نمايش اطلاعات را بر عهده دارد. اصول اين سيستم بر پايه تبادل اطلاعات بين بخش هاي مختلف به صورت هماهنگ و منطبق با يکديگر استوار است که در اين بين نحوه تبادل اطلاعات نيز نحوه پخش اطلاعات يکي از مهمترين بخش ها مي باشد اين اطلاعات در محلي بنام بانک اطلاعات مرکزي ذخيره شده و قسمتهاي مختلف سيستم، اطلاعات مورد نياز خود را از اين بانك دريافت ميكنند در اين مقاله اختصاصاً به بررسي اين سيستم در فرودگاه ها پرداخته و بخش هاي مختلف آن را از لحاظ کاربرد، اجزاء و مزاياي اين سيستم ها خواهيم پرداخت.
واژههاي كليدي :مديريت اطلاعات –بانک اطلاعات مرکزي-فرودگاه-AIMS.
مقدمـه
امروزه مديريت اطلاعات نقش عمدهاي را در كليه سيستمهاي مديريتي بازي ميكند در مورد فرودگاه به علت استراژيک بودن آن و نيز حجم بالاي اطلاعات و نيز مسايل امنيتي مديريت اطلاعات اهميتي دو چندان خواهد يافت بعلاوه در فرودگاه نياز به گردش اطلاعات بالايي در بين واحدهاي مختلف مي باشد که در آن هر سيستم از اطلاعات ديگر سيستم ها به عنوان ورودي استفاده مي کند که اين امر خود نشان دهنده ضرورت وجود سيستمي براي پردازش اطلاعات در حجم بالا و با دقت فراون مي باشد. در مورد هوانوردي غير نظامي کافي است که در محدوده فرودگاه که از لحاظ ترافيک هوايي محدوده پر ترددي مي باشد، مسير پروازي دو هواپيما به گونه اي انتخاب شود که اثر جريانات هوايي ناشي از دو هواپيما بر روي يکديگر در نظر گرفته نشود يا به عبارت ساده تر به گونه اي اين دو مسير انتخاب شوند که فاصله ايمن بين دو هواپيما در نظر گرفته نشود. مسلما واضح است که اين دو با يکديگر بر خورد کرده و موجب خسارات جبران ناپذير مالي و جاني مي شود.
به جرات مي توان گفت سيستم مديريت اطلاعات به زودي در کليه فرودگاه ها به کار برده خواهد شد و در سطح جهاني فراگير مي شود. به طوري که براي مثال در کشور هند در طي يک سال 10 فرودگاه به اين سيستم مجهز خواهند شد.
سيستم مديريت يکپارچه اطلاعات ، بيشترين کمک را به مديران آن سيستم خواهد نمود و باعث خواهد شد تا مديران بتوانند به راحتي به حجم بالايي از اطلاعات در مدت زمان کوتاهي رسيدگي کنند و موجبات ارتقاء سيستم مديريتي را فراهم آورند. در اين مورد مديران با بررسي سيستم قادر خواهند بود تا ضعف هاي سيستم را در کمترين مدت کشف و آنها را اصلاح کنند. اين سيستم همچنين قادر است تا به سرعت اطلاعات آماري بخش هاي مختلف را در اختيار مديران هر بخش قرار دهد و در نتيجه باعث کاهش صرف وقت و هزينه در سيستم و بالا رفتن بهره وري خواهد شد. از جمله مزاياي اين سيستم مي توان به نمايش اطلاعات به صورت به روز رساني شده براي مسافران و نيز نمايش اطلاعات توريستي اشاره کرد.
سيستم مديريت اطلاعات فرودگاهي به گونه اي طراحي شده است که همه بخش ها از اين بانک اطلاعاتي استفاده مي کنند، لذا کوچکترين تغيير در اين بانک اطلاعاتي توسط ديگر بخش ها قابل رويت خواهد بود که در نتيجه مي توان از اطلاعات به صورت به روز بهره برد. اين سيستم سبب خواهد شد تا امکان استفاده از تکنولوژي اطلاعات در فرودگاه ها بالا برود.سيستم مديريت اطلاعات شامل بخش هاي متنوعي مي باشد از جمله سيستم نمايش اطلاعات ، مديريت پيغام ها ، مديريت ساختمان فرودگاه ، ورود و خروج مسافرين ، سيستم محاسبه هزينه ها و تهيه صورت حساب ، سيستم هدايت هواپيماها به سکوهاي تخليه مسافرين ، سيستم مديريت ترافيک ، حراست و ....
حال بررسي تک تک اجزا و نيز شکل کلي اين سيستم خواهيم پرداخت.
به طور کلي سيستم مديريت اطلاعات فرودگاه (Airport Information Management System ) شامل: اطلاعات ، سيستم و پردازش اطلاعات مي باشد. قسمت اطلاعات شامل توسعه اطلاعات، قسمت سيستم شامل عمليات هايي که صورت خواهد گرفت و نهايتا قسمت پردازش شامل مديريت و نگهداري مي باشد.
البته شايان ذکر است که AIMS مخفف عبارات ديگري نيز مي باشد از جمله سيستم نمايش اطلاعات فضاي هوايي (Airspace Information Monitoring System ) که شامل سيستمي مي شود که براي کمک به اپراتور فرودگاه براي بهينه کردن مديريت عمليات تمامي پروازها و برنامه ريزي براي منابع فرودگاه به صورت همزمان ( Real Time ) و با استفاده از اطلاعات دقيق طراحي شده است.
شكل 1- اجزاء مديريت اطلاعات فرودگاه(GUI نشان دهنده محيط گرافيکي)
بانک اطلاعات مرکزي فرودگاه:
اين بخش مهم ترين بخش سيستم مي باشد و مي توان آن را به عنوان قلب سيستم در نظر گرفت. تمامي قسمت هاي ديگر به اين بخش وابسته مي باشند و اطلاعات خود را با اين بخش تبادل مي کنند.بانک اطلاعات مرکزي يک بانک اطلاعاتي رابطه اي مي باشد که براي ذخيره اطلاعات و فراهم کردن اطلاعات براي ديگر سيستم هاي داخلي و خارجي طراحي شده است. بانک اطلاعات مرکزي بوسيله سيستم هاي مديريت بانک اطلاعات رابطه اي Oracle و يا Informix تهيه مي شود، که از ANSI-SQL براي انتخاب اطلاعات و مديريت آن استفاده مي کنند.
در اين سيستم هر کدام از کاربران بايد براي دسترسي به بانک اطلاعاتي، شناسه و کلمه عبور مربوط به خود را وارد کنند. براي هر کاربر و يا گروه کاربري ، مدير بانک اطلاعاتي قادر است تا محدوديت هايي را براي دسترسي به بانک اطلاعاتي اعمال کند.اين محدوديت ها و يا قابليت ها براي هر کاربر در زماني که مدير بانک اطلاعاتي حسابي ( account ) براي کاربر بانک اطلاعاتي تهيه مي کند، تعريف مي شوند.بطور كلي بانك اطلاعاتي مركزي اين سيستم محلي است که قسمتهاي مختلف سيستم، اطلاعات مورد نياز خود را از بانك دريافت ميكند و نيز اطلاعات تازه خود را بر روي اين بانك ميريزد و اطلاعات بانك را بروزرساني ميكند. همچنين با حفظ سلسله مراتب، قسمتهاي مرتبط با اين سيستم ميتواند اطلاعات را تصحيح كند.
در زير به بررسي جز به جز سيستم و وظايف هر قسمت ميپردازيم.
سيستم نمايش اطلاعات پرواز ( FIDS ) :
امروزه نمايش اطلاعات پرواز و تبليغات به صورت وسيع، موثّر و جذاب به شکل يک فاکتور بسيار سخت در موثّر کردن عمليات فرودگاه تبدل شده است. شما بايد اطلاعات مورد نياز بسياري از گروه هاي هدف، شامل پرسنل فرودگاه، شرکت هاي مبتني بر فرودگاه، مسافران و بازديدکنندگان را تامين کنيد. اين امر بوسيله نمايش منسجم اطلاعات بر روي گستره وسيعي از نمايشگرها انجام مي شود. اين امر با ترکيب با سيستم هاي موجود نظير اينترنت و اينترانت فرصت هاي بيشتري را براي نمايش اطلاعات به صورت مستقل از مکان، فراهم آورده است. اين سيستم به منظور گرفتن اطلاعات زمان بندي فصلي پروازها ، شرکت هاي هواپيمايي متفاوت ، کنترل ترافيک هوايي ، اطلاعات SITA و اطلاعاتي که به
صورت دستي وارد مي شود با بسياري از سيستم هاي ديگر يکپارچه بوده و در ارتباط مي باشد.
اين سيستم شامل نمايشگرهاي بزرگي مي باشد که اطلاعات مربوط به پروازها را نشان مي دهد. اين سيستم به بانک اطلاعات مرکزي فرودگاه از طريق يک شبکه محلي متصل مي باشد.
همچنين اين سيستم امکان دسترسي به دستگاه هايي در خارج از اين سيستم را به صورت يکپارچه فراهم مي آورد. براي مثال مي توان به تماشا کردن فيلم و يا ديدن تبليغ اشاره کرد. به خاطر سيستم سلسله مراتبي FIDS امکان استفاده از تعداد نامحدودي ترمينال وجود دارد. کنترل تلتکس و خواندن اطلاعات هواشناسي بر عهده مرکز کنترل FIDS مي باشد. به اين وسيله مي توان تعداد بيشماري از اطلاعات را بر روي نمايشگرهاي عمومي و تجاري نشان داد.
سيستم ارائه اطلاعات بر روي صفحات وب:
امروزه با گسترش روز افزون استفاده از اينترنت در سراسر جهان، اطلاعات بموقع و دقيق براي استفاده کنندگان خارج و داخل فرودگاه بر پايه Web از اهميت خاصي برخوردار است. اين سيستم قادر است که اطلاعات مربوط به سيستم FIDS را دريافت نموده و به صفحات وب تبديل نمايد که مي تواند در اينترنت و اينترانت از آن بهره برد. در واقع استفاده کننده مي تواند اطلاعات را بموقع و دقيق دريافت نمايد. ضمنا مي توان براي استفاده کنندگان مختلف کلمه عبور و کلمه رمز قرار داد تا بتوانند صفحات مخصوص خود را بر اساس اطلاعات خاصي که نياز دارند معين نمايند تا حتي از دريافت اطلاعات اضافه جلوگيري شود. انتقال اطلاعات به داخل کامپيوترهاي موجود در فرودگاه اغلب يک راه حل اقتصادي را نسبت به نمايشگرهاي متداول نشان مي دهد.
سيستم اطلاع رساني فرودگاه :
اين سيستم وظيفه اطلاع رساني عمومي در فرودگاه را به عهده دارد، که اين شامل عمليات پيج کردن، پخش پيغام هايي نظير تاخير، ورود و خروج پروازها، ... به صورت صوتي و يا از طريق نمايشگرها مي باشد. بعلاوه اين سيستم وظيفه نمايش اطلاعات پروازهاي رفت و برگشت، شامل شماره پرواز، نحوه رسيدن به دروازه هاي ورودي و خروجي ، نام شرکت هوايي، ساعت و تاريخ ورود يا خروج و حتي نمايش تبليغت تجاري براي شرکت هاي سفارش دهنده را بر عهده دارد.
اين سيستم همچنين وظيفه ارتباط با ديگر سيستم ها و گرفتن اطلاعات زمان بندي فصلي پروازهاي شرکت هاي هواپيمايي مختلف، اطلاعات SITA و اطلاعاتي که به صورت دستي وارد مي شود را بر عهده دارد.
همچنين اين سيستم مي تواند به عنوان يک منبع اطلاعاتي براي ديگر سيستم ها عمل کند و با فرستادن اطلاعات وارد شده به بانک اطلاعات مرکزي فرودگاه با ديگر بخشهاي فرودگاه به تبادل اطلاعاتي بپردازد.
سيستم مديريت ساختمان فرودگاه :
اين سيستم براي چک و کنترل نمودن وسايل الکتريکي و مکانيکي ارائه دهنده خدمات عمومي در ساختمان ترمينال فرودگاه مانند: کنترل نور، تهويه هوا، آسانسور، پله هاي برقي، پياده رو برقي ، کنترل دروازه هاي ورود و خررج براي آماده کردن و ايجاد هماهنگي لازم براي پروازهاي ورودي و خروجي و ... بکار مي رود.
وظيفه اصلي اين سيستم اين است که هماهنگي بين دستگاه هايي را که در بالا ذکر شد در سطح پاييني براي نمايش و کنترل آنها ايجاد کند. علاوه بر اين مي توان از اين سيستم براي ايجاد هماهنگي لازم در سطح بالا بين سيستم نمايش اطلاعات پرواز و بانک اطلاعات عملياتي فرودگاه براي به دست آوردن اطلاعات پرواز براي تعيين وضعيت يک نقطه جهت خاموش و يا روشن نمودن سرويس هاي موجود در آن نقطه از ساختمان استفاده شود.
سيستم مديريت ساختمان فرودگاه همچنين با سيستم سرپرستي کنترل و جمع آوري اطلاعات اسکادا خارجي در ارتباط مي باشد تا بتواند اطلاعاتي در مورد حالت سرويس هاي خارجي براي ايستگاه بدست آورد. اين امر سيستم مديريت ساختمان فرودگاه را قادر مي سازد تا تصوير کاملي از قابليت استفاده ايستگاه براي پشتيباني از دروازه ها و فرايند تخصيص ايستگاه ، به دست آورد.
سيستم مديريت پيغام ها :
شبکه ارتباطات ثابت هوايي (Aeronautical Fixed Telecommunication Network ) يک شبکه ارتباطي براي عمليات کنترل ترافيک هوايي در سراسر جهان است. پيغام هايي نظير نقشه پرواز، کنسل شدن نقشه پرواز و يا تاخير و تغيير و گرفتن راه پروازي جزء پيغام هاي اساسي براي يک ترافيک پروازي آرام مي باشد. اين سيستم بايستي که با توجه به استانداردهاي موجود ICAO در اين زمينه، با بانک اطلاعات مرکزي فرودگاه در ارتباط باشد.
بطورکلي وظيفه اين سيستم دريافت و ارسال پيغام ، تفسير و تصحيح آن و همچنين به روز رساني و آرشيو کردن بانک اطلاعاتي پرواز مي باشد
شکل 2- تصويري از سيستم مديريت پيغام ها
سيستم مديريت صورت حساب ها (Billing ) :
وظيفه اين سيستم عبارت است از محاسبه و تهيه صورت حساب براي پروازهايي که فرود مي آيند يا بلند مي شوند و ارسال اين صورت حساب ها براي شرکت هاي هواپيمايي. اين صورت حساب ها با استفاده از ارتباط اين سيستم با بانک اطلاعات مرکزي فرودگاه و بر مبناي سرويس هايي که هواپيماي فرود آمده و يا هواپيمايي که بلند مي شود، محاسبه خواهد شد از جمله مدت زمان توقف، منابع و سرويس هاي دريافتي ديگر.
اين سيستم علاه بر ارتباط با بانک اطلاعات مرکزي فرودگاه با ديگر بخش ها از جمله، سيستم هاي تجاري شرکت هاي هواپيمايي در ارتباط مي باشد.
سيستم تبديل کننده پيغام هاي SITA:
امروزه سعي بر اين است که بجاي استفاده از پيغام هاي صوتي از پيغام هايي که به صورت اطلاعات مي باشند استفاده شود. با توجه به اين موضوع که شرکت هاي هوايي نيازمند يک استاندارد جهاني مي باشند تا اطمينان داشته باشند که از يک دستگاه کنترلي مي توان در سراسر جهان استفاده کرد، پيغام SITA خود را به عنوان يک ارتباط دهنده در فرودگاه ها و شرکت هاي خصوصي مطرح کرده است.
با توسعه سرويس دهنده توسعه يافته پيغام هاي SITA گام بزرگي در اتوماسيون اين انتقال انجام شده است. اين سيستم نه تنها پيغام هاي دريافتي را به صورت اتوماتيک تفسير مي کند بلکه آنها را به مقصد هايي که براي که برايشان تعريف شده نيز مي فرستد. اين پيغام ها در زير شماره پرواز مورد نظر ليست شده و به بانک اطلاعات مرکزي فرستاده مي شود و در آنجا، بانک اطلاعاتي بوسيله اين روش ها به روز رساني مي شوند. در ضميمه شماره2 شماتيکي از سرويس هاي ارسال پيغام که SITA ارائه داده شده است.سرويس دهنده توسعه يافته پيغام هاي SITA به يک تابع براي اجازه نمايش تمامي پيغام هاي دريافت شده و خوانده شده و همچنين پيغام هايي را که به صورت خودکار توليد و انتقال داده شده، به صورت تمام نوشته ، مجهز شده است. بعلاوه، پيغام هاي بدون نوشته نيز مي توانند توليد شوند و به صورت دستي انتقال يابند . عموما ، خطا هاي موجود در پيغام هاي ورودي نياز به تصحيح دستي بعدي نخواهند داشت . بنا بر تحليل هاي
"غير قطعي" آن ، سرويس دهنده توسعه يافته پيغام هاي SITA باعث بالارفتن عدم انعطاف پذيري در سيستم هاي
تفسير قبلي نخواهد شد، اما به صورت سيستماتيک تمامي تغييرات ممکن را آزمايش خواهد کرد تا يکي از موارد مناسب پيدا شود. اين سيستم همچنين مي تواند به صورت بالعکس کار کرده و در صورت وجود خطا در پيغام آن را بازخواني کرده و اشکال را رفع کند.
سيستم انتقال بسته ها و چمدانهاي مسافرين (Baggage Handling System) :
اين سيستم نقش عمده اي را در حفظ رضايت مندي مسافرين بازي مي کند. اين سيستم 3وظيفه اصلي دارد:
• انتقال ساک ها از منطقه چک کردن به دروازه هاي خروجي.
• انتقال چمدان ها از يک دروازه به دروازه ديگر در حين نقل و انتقال ها.
• انتقال چمدان ها از دروازه ورودي به محل تحويل ساک ها.
هر فرودگاه نيازهاي مخصوص به خود را دارد براي مثال مي توان به فرودگاه دنور اشاره کرد که داراي يکي از پيشرفته ترين سيستم هاي انتقال چمدان مي باشد. اين سيستم شامل بخش هاي زير مي باشد:
• ماشين هاي داراي کد مقصد (Destination Coded Vehicles): اين ماشين ها شامل ماشين هاي بدون سرنشيني مي باشند که بوسيله موتورهاي الکتريکي خطي نيرو مي گيرند و مي توانند بدون توقف بسته ها را جابجا کنند.
• اسکنرهاي خودکار: که وظيبه اسکن کردن برچسب هاي بر روي چمدان ها را بر عهده دارد.
• تسمه نقاله هاي مجهز به اتصالات و ماشين هاي مرتب کننده که به صورت خودکار چمدان ها را به دروازه ها انتقال مي دهند.
تمامي تصميمات درباره اينکه يک چمدان به کجا خواهد رفت توسط سيستم انتقال چمدان مسافرين انجام خواهد شد. صدها کامپيوتر مسير حرکت يک چمدان ها ، برنامه سفر و برنامه زماني پروازهاي مسافرين را زير نظر خواهند گرفت. کامپيوترها تمامي اتصالات و سوييچ کردن به داخل ماشين هاي داراي کد مقصد را بر عهده مي گيرند تا از رسيدن بسته ها به مقصد مورد نظر اطمينان حاصل کنند.
GAMS:
بر اساس بانک اطلاعاتي مرکزي ساخته شده و اطلاعات استفاده از محوطه پارکينگ فرودگاه را با دقتي معادل 1 دقيقه به صورت به روز ذخيره مي کند. اين قسمت با سيستمهاي پارک کردن تراکنش داشته و به عنوان يک سيستم عمل دروازه ( Gate Operating System ) براي هدايت ، هواپيما به محل نهايي خود به کار مي رود.در اين حين زمان وارد و خارج شدن به صورت اتوماتيک به سيستم داده مي شود. اين اطلاعات بعدها به قسمت محاسبه صورتحساب فرستاده خواهد شد.
سيستم اطلاعات پرواز به صورت تلفني ( PFIS ) :
با جريان تازه اي که در رشد تکنولوژي کامپيوتر پديد آمده است کاربرد سيستم هاي پاسخ صوتي دوطرفه ( IVR ) در سيستم هاي فرودگاهي نيز گسترش يافته است.اين سيستم در واقع يک سيستم اطلاعات پرواز صوتي دو طرفه مي باشد که به صورت اتوماتيک کارمي کند. در اين سيستم مشتريان مي توانند با استفاده از تلفن با تماس با سيستم به اطلاعات لازم درمورد پروازها دسترسي پيدا کنند.
سيستم مديريت اطلاعات ترافيک زميني ( TMS ):
اين سيستم به منظور کنترل و چک نمودن ترافيک کليه راه هاي منتهي به فرودگاه يا خروج از آن به کار مي رود که مي تواند شامل موارد ذيل باشد:
• ابزارهاي شناسايي وسايل نقليه بر روي سطح خيابان هاي منتهي به فرودگاه.
• دوربين هاي مدار بسته کنترل وضعيت ترافيکي.
• تلفن هاي اضطراري در امتداد خيابان ها براي انتقال پيغام هاي اضطراري.
• پيغام هاي کنترل ميزان سرعت.
• پيغام هاي متغير به منظور هدايت رانندگان و مديريت آنان در محيط فرودگاه.
شکل3-تصويري از يک سيستم ارتباطي در هواپيما
ضمنا اين سيستم مي تواند با سيستم مديريت امکانات و تسهيلات يکپارچه گردد و در مديريت يکپارچه فرودگاه به کار گرفته شود. اين سيستم يک برنامه کامپيوتري مي باشد که به صورت سرويس گيرنده سرويس دهنده ( Client/Server ) کار مي کند. اين سيستم به صورت آني اطلاعات عمليات هواپيمايي را بين اداره کل هوانپيمايي ، خطوط هوايي ، مديران فرودگاه ، کنترل کننده هاي پلکان ، و ديگر بخش ها ، پخش مي کند
سيستم تخصيص و موقعيت يابي دروازه ها ( Gate Allocation and Positioning System ):
اين سيستم راهکاري براي مديريت منابع غير متحرک پايانه يک فرودگاه به عنوان يک جزء از سيستم اطلاع رساني مرکزي مي باشد که باعث مي شود تا کيفيت خدمات رساني يک فرودگاه به نحو قابل ملاحظه اي افزايش يابد.. اين سيستم با زمانبندي پيشرفته از دوره هاي متوسط تا طولاني مدت تا حالت عملياتي روزانه سبب خواهد شد تا بار مسووليت مديران زمان بندي که وظيفه بهينه کردن سريس هاي هواپيما را بر عهده دارند کم شود. به علت اينکه GASP به بانک اطلاعاتي مرکزي فرودگاه متصل مي باشد لذا تمامي آرشيو اطلاعات به روز خواهد بود: به روز رساني هاي مربوط به پرواز از طريق سيستم اطلاعات فرودگاه با توجه به منابع تخصيص داده شده در آرشيو اطلاعات عملياتي GAPS صورت خواهد گرفت و تاثيرات آن مشاهده خواهد شد. بالعکس ، تمامي تغييرات تخصيص دهي براي به روزرساني زمان بندي پروازها دوباره به سيستم مرکزي اطلاعات پس فرستاده خواهد شد.
با توجه به پيشرفت فن آوري اطلاعات و بنا شدن سيستم ها بر روي محيط هاي کاربرپسند، اين سيستم نيز مستثني نبوده و در آن از اين امر بهره گرفته شده است. اين سيستم امکان ديدن تمامي منابع به صورت جدول را فراهم مي آورد که در آن مي توان به راحتي اطلاعات را مديريت کرد و يادگيري آن آسان مي باشد. GAS يک سيستم مبتي بر قوانين مي باشد ، به اين معني که تنها کاربراني که اجازه داشته باشند مي توانند قوانيني را که تعيين کننده شرايط تداخل است تعيين کنند.
سيستم کنترل مقدار صوت پرواز:
امروزه ميزان صوت هواپيما به يک مساله مهم براي کساني که در همسايگي فرودگاه زندگي مي کنند تبديل شده است. در بسياري از کشورها، مسوولين اندازه گيري هايي را براي کاهش دادن و کنترل کردن تماس با صوت هواپيما انجام مي دهند. اين سيستم به منظور ثبت کردن مقدار صوت هواپيماها در منقطه محدوده فرودگاه بکار برده مي شود. ازآنجا که شرکت هاي هوايي موظف به رعايت استانداردهايي از لحاظ مقدار آلودگي صوتي هستند، لذا مقدار صداي توليد شده محاسبه گشته و در صورت عدم تطابق با استانداردها، مقادير جريمه آنها محاسبه مي گردد. لذا اين سيستم با سيستم هاي مالي در ارتباط مي باشد. همچنين اين سيستم قادر به تشخيص آلودگي هاي صوتي ناشي از هواپيماها، از آلودگي هاي صوتي محيطي مي باشد. در ضمن اين سيستم قادر است در صورت همزمان بودن صداهاي هواپيماهاي مختلف آنها را از هم تشخيص دهد. همچنين به منظور ثبت مقادير اطلاعاتي مربوط به سرعت باد، مقدار رطوبت ، دما و فشار هوا نيز مي توان از اين سيستم استفاده نمود.
در اين رابطه دستگاه FANOMOS يک دستگاه بسيار کارامد براي کنترل و بازرسي تاثير صوت هواپيما بر روي مناطق مسکوني اطراف فرودگاه مي باشد.
سيستم کنترل نور باند فرودگاه:
اين سيستم براي کنترل، بازبيني و بازرسي نورافشاني اصلي سطح فرودگاه و باندهاي پرواز هواپيما طراحي شده است و هدف آن ارائه درست خدمات عملياتي مي باشد . اين سيستم به طور مستقل و يا به صورت اتوماتيک ارائه مي گردد و يا توسط پرسنل اجرايي و خدماتي فرودگاه اجرا خواهد شد
Flight and Airport Information System) FAIS ):
به عنوان بانك مركزي اطلاعات، FAIS اطلاعات دقيق و به هنگام پرواز را به طور كاملاً مؤثر فراهم ميآورد. FAIS در انجام مسئوليتهاي خود نيازهاي متفاوت كاربران مختلف را مدنظر قرار ميدهد. مثلاً براي هر يك از بخشهاي پليس، گمرك، مسافران، خطوط هوايي يا پرسنل، اطلاعات متفاوتي به نمايش درميآيد. اطلاعات تنها يكبار و دور ترمينال ورودي وارد سيستم ميشوند. بدين ترتيب ورود چند مرحلهاي اطلاعات حذف شده و به اطمينان يكپارچگي اطلاعات افزوده ميگردد. همچنين اين سيستم با انجام تحليلهاي لازم به پردازش برنامه پروازها مي پردازد .به عنوان سيستم مركزي سيستمهاي يكپارچه اطلاعاتي فرودگاه، FAIS به عنوان محل تقاطع سيستمهاي مختلف FIDS، GAPS ، RAMP ، VESS ، CIS ، ASIMS عمل ميكند.
سيستم CUTE:
اين سيستم در واقع به صورت يك PC شخصي براي هر شركت هواپيمايي عمل مينمايد كه به سيستم كنترل پرواز شركت هواپيمايي (DCS) متصل ميشود و از طريق يك سرور مركزي، نرمافزارهاي كاربردي بر روي PCها اجرا ميشود. بيشترين يكپارچگي و هماهنگي را با سيستم كنترل پرواز مربوط به شركتهاي هواپيمايي دارد. همچنين با سيستمهاي انتقال بستهها و چمدانهاي مسافرين (BHS) و سيستم مديريت تطبيق چمدانها و بستهها (BRS) به منظور ايجاد پيغامهاي مربوط به بستهها و چمدانها در ارتباط ميباشد.
(FIDS Intrant Control Interface) FICI:
با فراگير شدن استفاده از سيستمهاي CUTE، كنترل و نمايش اطلاعات(FIDS) به يك چالش تبديل شده است. همزمان با فراهم كردن راهكاري براي قادر ساختن كاربران متفاوت در كنترل پيامها و رساندن آنها به مخاطب، اين سيستم ميبايست جوابگوي نيازهاي فرودگاه، مشاغل و آژانسهاي مربوطه نيز باشد. با ايجاد FICI ميتوان راه حلي براي كاركرد هر چه بهتر سيستم نمايش اطلاعات پرواز (FIDS) ايجاد كرد. بدين صورت بدون ايجاد اشكال در يكپارچگي ابزارهاي بكار رفته، امكان ارسال نمايش اطلاعات در هر پايانه CUTE فراهم ميگردد. در واقع در اين سيستم شكل خاصي از اطلاعات سيستم نمايش اطلاعات پرواز (FIDS) و سيستم CUTE بر اساس اطلاعات مورد نياز قسمتهاي مختلف فرودگاه و همچنين با فرمت خاص و دلخواه آنها تدوين ميگردد.
(Common ICAO Interchange Network ) :
يك پروتكل تعريف شده تبادل اطلاعات در ICAO و مبتني بر X0.25 است كه به منظور جايگزيني مدارهاي كم سرعت AFTN با يك شبكه مطمئن پر سرعت طراحي شده است. CIDIN از ندهاي به هم متصل كه با مرجع هوايي هر كشور مرتبط هستند تشكيل شده است. برخلاف AFTN كه تنها توانايي تبديل اطلاعات با ساختار AFTN را دارد، CIDIN قادر به مبادله اطلاعات به صورت data است. CIDIN مراكز مخابراتي را بوسيله كانالهاي تلفن كه براي مبادله ديجيتالي اطلاعات با سرعت متوسط بكار ميروند، به يكديگر متصل ميكند. تبادل اطلاعات در اين شبكه توسط يك پروتكل لايهاي كه منطبق بر مدل ISO/OSI است، انجام ميپذيرد. امروزه تركيبي از زيرساختارهاي AFTN, CIDIN توسط ندهاي AFTN/CIDIN در اروپا مورد استفاده قرار ميگيرد.
:(Aeronautical Massage Handling System)
صنعت هوايي با بكارگيري AMHS به پشتيباني از ارتباطات زميني به منظور تبادل اطلاعاتي چون اطلاعات هواشناسي و flight plan ميپردازد. اين روش جايگزيني براي AFTN محسوب ميگردد. AMHS با ارائه routing كاملاً خودكار و استفاده از زير ساختهاي قديمي AFTN، ارتباطاتي كارا و مؤثر را پديد ميآورد. همچنين با بكارگيري اطلاعات مبتني بر كاراكتر يا بيت، قابليت توسعهپذيري بيشتري را نسبت به AFTN كه تنها قابليت تبادل پيامها در ساختار كاراكتري استاندارد AFTN را فراهم ميكند، پديد آورده است.
سيستم اطلاعات حمل و نقل كالا توسط هواپيما (GIS):
اين سيستم به منظور جمع آوري و مديريت كليه اطلاعات مربوط به كالاها و بستههاي بكار ميرود . اين سيستم با بانک اطلاعات مرکزي فرودگاه در ارتباط بوده و كليه اطلاعات برنامه زمانبندي پروازها و پروازهاي فصلي و همچنين
امكانات موجود حمل و نقل بار در فرودگاه را دريافت مينمايد.
همچنين اطلاعات مربوط به نوع بار، مشخصات بار، حمل كننده مخصوص آن، آژانسهاي خاص حمل بار، بارهاي خطرناك و بارهاي آماده، آماده حمل و نقل و … را جمعآوري كرده و آنها را پردازش مينمايد. اين سيستم شامل كليه بارهاي ورودي و خروجي از فرودگاه ميباشد. از طرفي انبارداري كالاها را بر عهده داشته و با سيستم حسابداري به لحاظ تهيه صورت حساب انبارداري كالاها يكپارچه ميباشد. ضمناً اين سيستم به دليل نياز به پرسنل خدماتي فرودگاه و همچنين ماشينآلات و ابزارالات فرودگاه، هماهنگي و يكپارچگي نزديكي با سيستمهاي مديريت خدمات فرودگاهي (RAMP) و زمانبندي وسايل نقليه (VESS) دارد.
نتيجهگيري
سيستم مديريت اطلاعات مطابق با آنچه توضيح داده شد براي بر طرف کردن نياز مسافرين، بازديدکنندگان و کارکنان فرودگاه و مديران بخش هاي مختلف و کادر امنيت فرودگاه طراحي شده است. در مورد مسافرين استفاده از اين سيستم خود باعث خواهد شد تا ارتباط با مشتري در سطح بالاتري قرار گيرد و مشتري بتواند از اطلاعات به صورت مفيدتر ، باصرف وقت و هزينه کمتر و به صورت به روز استفاده کند که اين خود باعث بالا رفتن رضايت مندي در مشتري خواهد شد. اين احساس رضايت مندي در مشتري باعث افزايش استفاده مشتري از سرويس هاي هوايي و در نتيجه افزايش سود تجاري خواهد شد. بعلاوه اين امر يعني رضايت مندي خود به جامعه سرايت کرده باعث بالا رفتن رضايت اجتماعي ، کيفيت زندگي در آن جامعه خواهد شد. اين امر در مورد بازديدکنندگان نيز صادق بوده و در آنها، احساس رضايت و سرويس گرفتن ايجاد خواهد شد. در مورد کارکنان فرودگاه با افزايش سرعت دسترسي به اطلاعات، بازدهي کاري اين افراد نيز بالاتر خواهد رفت.
جلال نوري(کارشناس جهاددانشگاهي صنعتي شريف)
مجيد سروش(کارشناس جهاددانشگاهي صنعتي شريف)
محمدرضا الياسي (کارشناس هوانوردي شرکت پشتيباني و نوسازي هليکوپترهاي ايران)
فواد ظهوري( کارشناس شرکت فنی مهندسی ره پويان علم پرواز)
مراجع
1. Message Handling AFTN, FIRNAS Information management system, Systems and Electronic Development FZCO, SEDCO 2003
2. FIDS ( Flight Information Display Systems), FIRNAS Information management system, Systems and Electronic Development FZCO, SEDCO 2003
3. The Airspace Information Monitoring System. WWW.AIRIT.COM
4. سيستم های مديريت فرودگاه، کميته فن آوری اطلاعات، وزارت راه و ترابری، 1383
5. Airports Authority of INDIA, Information Technology Division, Jul 2004
6. AAS ( Airport Announcement System ) , FIRNAS Information management system, Systems and Electronic Development FZCO, SEDCO 2003
7. ANC Terminal Construction Standards, Section 16450, Feb 2003
8. IEB ( Innovative Electronic Design ) , Model 500VIS (Visual Information System), WWW.iedaudio.com
9. GAPS (Gate Allocation and Positioning System ). Air Transport IT Services, Inc., July 27, 2000
10. T- Systems airport solutions, Congress and Trade Exhibition for Tourism, Business Travel and Technology, September 24, 2002
11. Centerlines interviews the recently appointed Under Secretary for Transportation Security, ACI-NA Centerline, April 2002
12. Construction Contractor Information Pamphlet , State of Alaska Department Of Transportation &Public Facilities, Feb 2001
13. Newark International Airport, Intermodal Terminal, Information Management System, Oct 2001
14. PFIS ( Phone Flight Information System ), Systems and Electronic Development FZCO, SEDCO 2003