تحليل الگوريتمهاي پالايش مشارکتي مبتني بر کالا در ارايه خدمات به شهروند الكترونيك
چکيده:
امروزه انباشت اطلاعات و افزونگی مداوم آن باعث شده که سازمانها و شرکت ها برای غلبه بر اين معضل و ارايه خدمات متناسب با نياز کاربران و مشتريان خود، به سوی راهکارهايی برای حل اين معضل حرکت کنند. سيستمهاي پيشنهاد دهنده يکی از اين راهکارهاست. از اين سيستمها که برای ارتباط يک به يک با کاربران استفاده می شود،خود از تکنولوژيهايی بهره می برد که يکی از آنان الگوريتم پالايش مشارکتی اطلاعات است. اين الگوريتمها نيز خود به دو دسته کلی الگوريتمهای مبتنی بر حافظه و الگوريتمهای مبتنی برمدل تقسيم می گردند. در اين مقاله تلاش ما بر تشريح و تحليل الگوريتمهاي پالايش مشارکتی مبتنی بر کالا است. در حال حاضرکمپانيهای بزرگی مانند آمازون از اين الگوريتمها استفاده می کند که می توان با تشريح و پياده سازی آن ، از اين فناوری برای بسياری از سازمانها ،مراکز،و فروشگاهها ی الکترونيکی ارايه دهنده خدمات و محصول در کشورمان استفاده نمود.
واژه هاي كليدي:
سيستم هاي پيشنهاددهنده، الگوريتم پالايش مشاركتي، پيش بيني، پيشنهاد Top-N.
1- محمد درزی
عضو شورای علمی گروه ITBM پژوهشکده ICT جهاددانشگاهی
2-حبیب اله اصغری
عضو هیات علمی و رییس پژوهشکده ICT جهاددانشگاهی
3-آندره شلتز(Szelc Andrzej Stanislaw)
استاد دانشگاه UITM شهر ژاشوف لهستان
1- مقدمه:
حجم اطلاعات در دنيای امروز بسيارسريعتر از قدرت و توان ما در پردازش اطلاعات، روبه افزايش است. همه ما هر ساله با توليد تعداد جديدي کتاب، مقالات و نشريات و ويژهنامههاي کنفرانسي، افزايش روزافزون اطلاعات را احساس ميکنيم. تکنولوژي، محدوديتهاي چاپ و توزيع اطلاعات را کاهش داده است. هم اکنون زمان آن رسيده که تکنولوژيهايي ايجاد شوند که بتوانند درغربال کردن اطلاعات موجود براي پيدا کردن آنچه که براي ما با ارزش تر است، به ما کمک کنند.
يکي ازاين تکنولوژيها، سيستمهای پيشنهاددهنده است. تکنولوژيهاي متعددی دراين سيستمها مورد استفاده قرار ميگيرد که الگوريتم های پالايش مشارکتي يکی از آنهاست[14,16,19,27].الگوريتم پالايش مشارکتي با تشکيل پايگاه داده اولويتها براي کالاها توسط کاربران، اجرا مي شود.اين تکنولوژي هم درحوزه تحقيق و هم در پياده سازي وهم درکاربردهاي پالايش اطلاعات و هم تجارت الکترونيکي بسيار موفق بوده است. هرچند سوالات تحقيقي مهمي در مقابله با دو چالش اساسي سيستم هاي پيشنهاد دهنده پالايش مشارکتي باقيمانده است.
بحث و سوال اول، بهبود مقياسپذيري الگوريتمهاي پالايش مشارکتي است. اين الگوريتمها قادرند در ميان دهها هزار همسايه احتمالي بلادرنگ جستجو کنند، اما سيستم هاي مدرن، نيازمند جستجو در ميان دهها ميليون از همسايههاي احتمالي هستند. علاوه براين، الگوريتمهاي موجود مورد استفاده در سايتها که حجم زيادي از اطلاعات را در اختيار دارند، مشکلات اجرايي در مورد کاربران خود دارند.
بحث دوم، در مورد بهبود کيفيت پيشنهادات براي کاربران است. کاربران به پيشنهاداتي نياز دارند که بتوانند براي کمک در پيدا کردن کالاهايي که دوست دارند، به آنها اعتماد کنند. کاربران با رد استفاده ازسيستم هاي پيشنهاد دهنده که پيشنهادات آن متناسب با سلايق آنها نيست،عملا بي اعتنايي خود را به اينگونه سيستمها نشان ميدهند.
از برخي زوايا، اين دو بحث با هم درتعارض است، به طوري که الگوريتمي که زمان کمي براي جستجوي همسايه ها صرف مي کند، مقياس پذيرتر خواهد بود ولي کيفيتش پايين تر . به همين علت، مهم است که این دو مساله به طور همزمان مورد بحث قرار گيرند و راه حلهاي پيدا شده براي هردو، مفيد و عملي باشد.
در اين مقاله، اين مشکلات، ازطريق به کار گيري الگوريتم هاي مبتني بر کالا بررسي مي شود. معضل متداول در الگوريتمهاي پالايش مشارکتي، جستجو براي همسايهها در بين جمعيت زياد کاربران همسايه است[12]. الگوريتمهاي مبتني بر کالا از اين معضل جلوگيري مي کنند، به اين صورت که ابتدا ارتباط بين کالاها بدست مي آيدتا ارتباط بين کاربران.
پيشنهادات براي کاربران از طريق پيدا کردن کالاهايي که مشابه ديگر کالاهايي هستند که کاربر به آنها علاقه داشته، محاسبه مي شود. چون ارتباطات بين کالاها نسبتاً ايستا است، الگوريتمهاي مبتني بر کالا مي توانند کيفيت مشابهي با الگوريتم هاي مبتني بر کاربر ولي با محاسبات برخط کمتر، توليد کنند.
*گفتني است اين مقاله در نخستين كنفرانس بين المللي شهر الكترونيك كه در 1و 2 اسفند سال جاري برگزار شد،ارايه شد و اصل اين مقاله با فرمت Pdf با كليك بر اين ناحيه قابل دسترسي است.
١٤:٣٣ ١٢/١٢/١٣٨٦