جغرافياي جهانگردي و برنامهريزي اوقات فرغت
مؤلف: دكتر مهدي قرخلو
ناشر: سازمان انتشارات جهاددانشگاهي
جغرافياي جهانگردي و برنامهريزي اوقات فرغت
مؤلف: دكتر مهدي قرخلو
ناشر: سازمان انتشارات جهاددانشگاهي
چاپ: اول – 1386
صنعت «توريسم» از پوياترين بخشهاي اقتصاد كشورها است، تا جايي كه ميتوان آن را به
عنوان يكي از منابع مهم توسعه اقتصادي و فرهنگي به شمار آورد. در جهان امروز، توريسم يكي از مهمترين ابزار دولتها براي معرفي فرهنگ خود به ساير ملل است.
«جهانگردي» به دليل وسعت عمليات اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و سياسي مربوط به آن نه تنها يك امر محلي و ملي بلكه موضوعي منطقهاي و بينالمللي است و لذا نيازمند سازمان دهي و مديريتي خلاق است. اين كتاب، سعي دارد در محيطهاي مختلف جغرافيايي، دستيابي به توريسم پايدار، حفظ محيط زيست و برنامهريزي براي اوقات فراغت را مورد كنكاش قرار داده و در نهايت از مجموع يافتههاي خود براي توسعه پايدار جهانگردي و افزايش ميزان گردشگران در ايران الگوها و راهكارهايي را ارايه دهد.
كتاب حاضر در هشت فصل تنظيم و تدوين شده است كه در فصل اول به توريسم و مفاهيم جغرافيايي جهانگردي پرداخته شده است. در فصل دوم، عوامل جغرافيايي اعم از جغرافياي طبيعي و انساني در ارتباط با پديدههاي گردشگري مورد كنكاش قرار گرفته است. فصل سوم، به روند و عوامل توسعه صنعت توريسم پرداخته است. توسعه فعاليتهاي خدماتي – رفاهي جهانگردي در فصل چهارم بيان شده است. در فصل پنجم نقش برنامهريزي در توسعه جهانگردي و اهميت آن مطرح شده است. كانونهاي عمدهي جهانگردي جهان از دست آوردههاي فصل ششم ميباشد. در فصل هفتم اثرات اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي گردشگري بيان شده است و در نهايت در فصل هشتم فعاليتهاي جهانگردي در ايران مورد بررسي قرار گرفته كه با مطرح كردن چالشهاي پيش روي گردشگري خاتمه پيدا كرده است.
لازم به ذكر است اين كتاب، در 221 صفحه، به شمارگان هزار نسخه و با قيمت 27000 ريال منتشر شده است و در اختيار علاقهمندان، اساتيد و دانشجويان رشتههاي جغرافيا و برنامهريزي توريسم قرار دارد.ح/الف
١٠:٥٦ ١٢/٠٤/١٣٨٦