١٠:٣٨ ٠٦/٠٥/١٤٠٣
پژوهشي
آغاز برداشت به لیمو در استان ایلام توسط مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی ایلام

دومین مرحله برداشت به لیمو در بخش صالح آباد شهرستان مهران آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی ایلام، دومین مرحله برداشت به لیمو توسط مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی در حالی آغاز شد که سطح زیر کشت این گیاه در استان ایلام 5/2 هکتار می باشد ولی خوشبختانه با مشارکت بخش خصوصی پیش بینی می شود این مقدار در سال زراعی 92-91 به 8 هکتار برسد.

و اما بدانید از به لیمو: درختچه اى به ارتفاع 3 - 2 متر با برگ هاى ساده  و چند ساله  می باشد . به لیمو برای رشد به هوای گرم، نور فراوان و رطوبت بالا نیاز دارد و به سرما حساس و  برای رشد به خاک هایی با بافت سبک و لومی نیازمند است. كاشت این گیاه بصورت بهاره می‌باشد و در نیمه اول بهمن ماه تا اواخر اسفند ماه انجام می‌شود. برای كاشت یك هكتار به‌لیمو حدودا به 15000-12000 قلمه مناسب نیاز است. نیاز آبی به‌لیمو نسبتا زیاد است و به توجه به گرمای هوا حدودا هر 4-3 روز یكبار باید آبیاری انجام شود.

برگ ها بخش دارویى این گیاه را تشكیل مى دهند و بویى شبیه به بوى لیمو دارد که 2 تا 3 بار درسال برداشت می شوند . عملکرد این گیاه در هر سال بین 1000-900 کیلو در هکتار می باشد.بعد از برداشت این گیاه در مرحله آخر از هرگیاه بطور متوسط میتوان 8-6 قلمه گرفت که بعد از کاشت در مکان .مناسب ریشه دار شده ودرسال بعد در زمین اصلی گاشت می شود.

خواص دارویی مهم: آرام‌بخش، درمان سرماخوردگی و سردرد و ضد نفخ

به لیمو را معمولا بیشتر به صورت داروی خیساندنی یا جوشاندنی استفاده می كنند. در تابستانها، چای سرد به لیمو با یخ و همراه چند شاخه نعناع، نوشیدنی خوش طعم و نشاط انگیزی را تشكیل می دهد. چای داغ به لیمو دارای خواص تسكین دهندگی درد و همچنین تسهیل كننده هضم غذا میباشد و در واقع یك داروی سنتی برای درمان سوءهاضمه و نفخ شكم است و ناراحتیهای عصبی، لرزش و تپش قلب را آرام میسازد.

 

 

٠٧:١٤ ٢١/٠٨/١٣٩١
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد