٠٩:٥٤ ٠٥/٠٩/١٤٠٣
اشتغال
رئیس سازمان همیاری اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهها :
استانداردهاي لازم در زمينه آموزشهاي كارآفريني، كار و اشتغال دركشور رعايت نمي‌شود

نشست روساي واحدها ،معاونان آموزشي و مديران شعب اشتغال جهاد دانشگاهي سراسر كشور به منظور معرفی برنامه ها و اولویتهای آموزشی سازمان همیاری اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهها در سال 1385روز گذشته با حضور مهندس پرهیزکار ، معاون رئیس جهاد دانشگاهی و رئیس سازمان سازمان همیاری اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهها در کرج برگزار شد .
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم ،  فریبرز فریبرزی ، رئیس جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم در ابتدای این نشست به تشریح کارنامه 5 ساله سازمان همیاری اشتغال فارغ التحصیلان شعبه واحد تربیت معلم در حوزه  فعاليتهاي آموزشي و مشاوره‌اي ، فعاليتهاي پژوهشي  ، فعاليتهاي‌  اطلاع رساني، سازماني و اجرايي و فعاليتهاي ويژه پرداخت و گفت : « مشاوره و راهنمايي شغلي دانشجويان و دانش‌آموختگان در زمينه‌هاي ايجاد كسب و كار،‌ ثبت شركتها، نحوة دريافت تسهيلات، آمادگي شغلي و …،تدوين و اجراي دهها  دوره ، طراحي و تدوين چندین طرح پژوهشي و تيپ شغلی ، تدوين پروپوزال طرحهاي پژوهشي و ارسال آنها براي سازمانهاي مرتبط ،  تدوین چندین طرح جامع ، تنظيم تفاهمنامة همكاري ميان جهاددانشگاهي واحد و سازمانها و نهادها و ارگانهای مختلف در زمینه اشتغال و کارآفرینی ، ايجاد و توسعة كتابخانة تخصصي اشتغال و كارآفريني  ، برگزاری دهها همايش و نشست تخصصي ، راه‌اندازي شوراي علمي شعبة اشتغال جهاد دانشگاهي واحد تربيت معلم ، شرکت در جشنواره‌هاي اشتغال ، برگزاري ساير دوره‌ها و كارگاههاي آموزشي كارآفريني و خوداشتغالي  ، برگزاري‌جلسات هم‌انديشي در دانشكده‌ها و گروهها با حضور كارآفرينان، دانشجويان‌و ‌فارغ‌التحصيلان‌جوياي‌كار هر رشته  ، برگزاري مسابقات تدوين طرح شغلي و تشكيل هسته‌هاي اشتغال و كارآ‏فريني دانشجويان و ...از عمده ترین فعالیتهای این شعبه از سال 80 تا سال 85 بوده است . »
همچنین در ادامه مرتضی پرهیزکار ، معاون رئيس جهاد دانشگاهي و رئیس سازمان همیاری اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهها در اين همايش گفت: « در طول چند سال گذشته دیدگاهها و تجارب سازمان تکامل پیدا کرده و در حال حاضر سازمان همیاری اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهها تنها سازمانی است که در حوزه اشتغال و کارآفرینی دارای مدل مدرن است که کل کارجویی را از مرحله تحصیل تا مرحله اشتغال پوشش می دهد و مبتنی بر مطالعات و تجارب فراوان است و مدلی را که ما امروز ارائه می دهیم دستاورد چند سال تجربه است و  جهاد دانشگاهی پیشتاز آموزشهای اشتغال و کارآفرینی در کشور است . »
وی در ادامه گفت : « ابعاد مشكل بيكاري بويژه براي جوانان تحصيلكرده دركشور گسترده بوده و در مقابل امكانات لازم براي مهار آن دراختيار متوليان امور اشتغال وجود ندارد.  »
مرتضي پرهيزكار  افزود : « يكي از علل مشكل بيكاري در كشور ، نبود برنامه‌ريزي اصولي براي هدايت صحيح كارآفرينان است و كارشناسان بانكهاي عامل بايد در مسير فعاليت كارآفرينان،راههاي اصولي را به آنان ارايه دهند تا نتيجه مناسبي به دست آيد.  »
وي افزود : « هم‌اكنون كشور به لحاظ مهارتها ، سرمايه‌ها ، انگيزها و فرصت‌هاي شغلي مشكل چنداني ندارد اما گسترش اشتغال به برنامه‌ريزي و حمايت مسئولان نيازمند است.  »
معاون رئيس جهاد دانشگاهي كشور خاطرنشان كرد: « در كشور فرصتهاي زيادي براي اشتغال وجود دارد و دراين راستا بسياري از نيازهاي مردم در زمينه‌هاي مختلف بي‌پاسخ مي‌ماند.  »
پرهيزكار تاكيد كرد : « ضرورت دارد تا با فعال كردن بخشهاي كارآفريني و تعريف مشاغل جديد،ضمن ايجاد اشتغال به نيازهاي جامعه پاسخ كافي داده شود.  »
وي اظهارداشت: « وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوري طرح توسعه كارآفريني با هدف هدايت اصولي نيروهاي مولد به سمت بازار كار در اولويت كاري خود قرار داده است.  »
پرهيزكار تصريح كرد: « متاسفانه دركشور استانداردهاي لازم در زمينه آموزشهاي كارآفريني، كار و اشتغال رعايت نمي‌شود.  »
وي اظهار داشت : « براي اشتغال و كارآفريني مناسب در كشور به توانمند كردن افراد ازطريق ارايه آموزشهاي پايه مربوط به كاريابي و استخدام ضروري است . »
مديرامورآموزشي سازمان همياري اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهها هم درسخناني هدف از برگزاري اين همايش را هم انديشي براي توسعه فعاليتهاي آموزشي مرتبط باكار، اشتغال و كارآفريني و استفاده از تجارب كارشناسان ذكر كرد.
"محمد كيا" گفت : « ارايه سياستهاواولويت‌هاي آموزشي ، معرفي مجموعه دوره‌هاي آموزشي كارآفريني و تربيت مربي، آموزشهاي آمادگي شغلي و بررسي فرصتها از ديگر اهداف اين همايش برشمرد.  »
كيا افزود: « تاكنون ‪ ۱۸۷‬دوره‌آموزش تخصصي اشتغال، مهارتهاي عمومي كسب و كار و كارآفريني با حضور هشت هزارو‪ ۴۴۰‬فراگير در كشور برگزار شده است.  »
وي گفت: « سازمان همياري اشتغال دانش آموختگان در برنامه چهارساله دولت خدمتگزار ايجاد زمينه‌هاي اشتغال و كارآفريني و توسعه فرصتهاي شغلي براي يك ميليون نفر از جوانان را در اولويت كاري خود قرارداده است.  »
بر اساس این گزارش ، ارائه سیاستها و اولویتهای آموزشی سازمان ، معرفی مجموعه دوره های آموزشی کارآفرینی و تربیت مربی ، معرفی مجموعه دوره های آموزشی آمادگی شغلی ، بررسی فرصتها و مشکلات برگزاری دوره های آموزشی حوزه اشتغال و کارآفرینی ، معرفی مجموعه دوره های آموزشی روشهای پژوهش در اشتغال و کارآفرینی ، معرفی مجموعه دوره های آموزشی اقتصاد بنگاه ، بررسی عملکرد واحدهای مجری دوره های آموزشی وزارت کار و امور اجتماعی ، معرفی مجموعه دوره های آموزشی توسعه منابع انسانی و بررسی راهکارهای توسعه آموزشی حوزه کار ، اشتغال و کارآفرینی و ارائه تجارب واحدهای موفق از عمده ترین محورهای این نشست یکروزه بود .
در اين همايش يك روزه كه درموسسه تحقيقات ،اصلاح و تهيه نهال وبذر در كرج برگزار شد ‪ ۶۰‬تن از روساي واحدها، معاونان آموزشي و مديران شعب اشتغال جهاد دانشگاهي سراسر كشور شركت داشتند.
گفتنی است در حاشیه این نشست یک روزه ، نمایشگاه دستاوردهای اشتغال جهاد دانشگاهی شامل معرفی سایتها و پایگاههای تخصصی حوزه اشتغال و کارآفرینی ، طرحهای شغلی ، گزارش طرحهای آموزشی و پژوهشی در حوزه اشتغال و کار آفرینی و .... در معرض دید عموم قرار گرفت .ح/الف

٠٧:٣٦ ٢١/٠٤/١٣٨٥
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد