١٢:١٣ ٠٣/٠٩/١٤٠٣
اشتغال
از سوي سازمان همياري اشتغال فارغ‌التحصيلان؛
دو طرح پژوهشي در استان‌هاي ايلام و بوشهر در حال اجراست

دو عنوان پروژه پژوهشي در استان‌هاي ايلام و بوشهر توسط سازمان همياري اشتغال فارغ‌التحصيلان در حال اجراست.‌
به گزارش روابط عمومي سازمان همياري اشتغال فارغ التحصيلان جهاددانشگاهي،دكتر مهاجري مدير اداره امور پژوهشي سازمان همياري اشتغال فارغ‌التحصيلان جهاد دانشگاهي در اين خصوص اظهار داشت: فعاليت‌هاي پژوهشي اين سازمان، بيشتر بر پايه سياست‌هاي اصولي سازمان و اهداف كوتاه مدت 3 ساله و سند چشم‌انداز 20 ساله جهاد دانشگاهي و استراتژي مشخصي كه حول محور اشتغال ترسيم شده است، صورت مي‌گيرد.
وي ادامه داد:براساس چشم‌انداز 20 ساله جهاد دانشگاهي، بخش پژوهشي اين سازمان مي‌بايست در طراحي و اجراي طرح‌هاي جامع و پژوهش‌هاي راهبردي و كاربردي بازاركار و شناسايي و تدوين و معرفي طرح‌هاي تيپ كارآفرينانه نوين، پيشگام باشد.
مهاجري افزود:بدين منظور اهداف 3 ساله اداره پژوهشي را كه ناظر بر برنامه چهارم توسعه جهاد دانشگاهي است مي‌توان به مطالعه توان و مزيت‌هاي نسبي اقتصادي بالقوه و بالفعل استان‌هاي كشور در زمينه اشتغال و كارآفريني، بررسي زمينه‌هاي ارتقاء و توسعه اشتغال‌پذيري فارغ‌التحصيلان دانشگاهي، بررسي زمينه‌هاي تقويت مشاركت زنان در عرصه‌هاي مختلف اقتصادي و اشتغال كشور، مطالعه و بررسي راه‌هاي توسعه جامع و پايدار روستاهاي كشور با تاكيد بر اشتغال و كارآفريني، مطالعه زمينه‌هاي ارتقاء و هم‌افزايي توان پژوهشگران و خبرگان حوزه كار، اشتغال و كارآفريني، تدوين 50 طرح تيپ شغلي براي بهره‌برداري از استعدادهاي اشتغال‌زايي كشور و الگوسازي كسب و كارهاي موجود و تهيه و تدوين 50 طرح تيپ شغلي و كارآفرينانه به منظور معرفي كسب و كارهاي نوين، دانست.
وي يادآور شد:اما در مورد برنامه‌هاي تحقيقاتي و مطالعاتي جاري و در دست انجام اين سازمان، مي‌توان به طرح‌هايي چون «بررسي و شناسايي مزيت‌هاي نسبي و فرصت‌هاي اشتغال و كارآفريني استان‌هاي بوشهر و ايلام و ارائه راهكارهاي عملياتي و تدوين 10 طرح تيپ شغلي براي هر استان» و همچنين طرح «مدل‌سازي توسعه منطقه روستايي نمونه با تاكيد بر اشتغال و كارآفريني استان‌هاي بوشهر و ايلام و ارائه راهكارهاي عملياتي» اشاره كرد كه با همكاري سازمان‌هاي كار و امور اجتماعي استان‌هاي ايلام و بوشهر در حال انجام است.
همچنين اداره پژوهشي سازمان، پروپوزال امكان‌سنجي ايجاد شعبات سازمان را در برخي از كشورهاي همسايه از جمله كشور آذربايجان تدوين نموده است.
وي گفت:در راستاي تحقق اهداف برنامه چهارم و سند چشم‌انداز توسعه كشور و همچنين با توجه به اينكه يكي از اهداف اساسي كشور توسعه زمينه‌هاي اشتغال مولد، كاهش بيكاري و توسعه فعاليت‌هاي شغلي و كارآفريني است و با عنايت به اين امر كه در دهه‌هاي اخير، بيكاري و همچنين عدم بهره‌گيري مناسب از فرصت‌هاي شغلي از معضلات اساسي كشور بوده و اين معضلات با موضوعاتي چون افزايش بي‌رويه تعداد جمعيت، توزيع نامناسب سرمايه‌گذاري، مهاجرت‌هاي بي‌رويه، اقتصاد دولت محور و عدم تناسب فرصت‌هاي شغلي ايجاد شده با نيروي كار و پتانسيل‌هاي اقتصادي و توليدي در استان‌ها در ارتباط بوده و تشديد شده است؛ بر اين اساس و با توجه به اينكه توسعه همه جانبه استان‌ها مستلزم شناخت توانمنديهاي آنها در زمينه‌هاي كارآفريني و ايجاد كسب و كار و همچنين موانع موجود بر سر اين راه است،‌ لذا پروژه‌هاي ياد شده براي رسيدن به اين هدف طراحي و تدوين گرديد. اين پروژه‌ها تحت عناوين: «بررسي و شناسايي مزيت‌هاي نسبي و فرصت‌هاي اشتغال و كارآفريني استان و ارائه راهكارهاي عملياتي و تدوين 10 طرح تيپ شغلي» و «مدل‌سازي توسعه منطقه روستايي نمونه با تاكيد بر اشتغال و كارآفريني و ارائه راهكارهاي عملياتي» براي هر دو استان طراحي و تعريف شده‌اند. سازمان همياري اشتغال فارغ‌التحصيلان جهاد دانشگاهي،‌ با توجه به رسالت خويش همواره سعي كرده است تا موانع و چالش‌هاي اشتغال و كارآفريني كشور را براساس مطالعات و تحقيقات علمي شناسايي كرده و راهكارهاي مناسب براي تسهيل و توسعه كارآفريني را ارائه نمايد. لذا از سال‌هاي قبل مطالعاتي در خصوص شناسايي مزيت‌هاي نسبي و فرصت‌هاي اشتغال و كارآفريني كشور و همچنين توسعه اشتغال و كارآفريني روستايي در سازمان انجام شده و در حال حاضر وارد مرحله اجرايي شده است.
وي خاطر نشان كرد:دو پروژه فوق در راستاي عملياتي و كاربردي كردن مطالعات سال‌هاي قبل سازمان طراحي و تدوين شده و به تصويب وزارت كار و امور اجتماعي (موسسه كار و تامين اجتماعي) رسيده است. پس از تصويب اين طرح‌ها و در راستاي هر چه بهتر اجرا شدن طرح‌ها و استفاده از نيروها و تجارب ساير واحدهاي جهاد دانشگاهي، واحدهاي جهاد دانشگاهي تربيت مدرس و تربيت معلم به مشاركت و همكاري فرا خوانده شدند و مقرر شد در اجراي طرح‌هاي استان بوشهر جهاد دانشگاهي واحد تربيت مدرس و در طرح‌هاي مربوط به استان ايلام نيز جهاد دانشگاهي واحد تربيت معلم همكاري نمايند.
مهاجر يادامه داد:با توجه به موافقت‌هاي صورت گرفته قرار است اجراي اين طرح‌ها در مدت 6 ماه انجام پذيرد. هدف از اجراي طرح «بررسي و شناسايي مزيت‌هاي نسبي و فرصت‌هاي اشتغال و كارآفريني» عبارتست از عارضه‌يابي و شناسايي موانع و مشكلات اشتغال، و براي دستيابي به راه‌هاي استفاده بهينه از فرصت‌هاي كارآفريني استان‌ها، شناسايي فرصت‌هاي كارآفريني استان‌ها براساس طرح‌هاي كسب و كار در هر يك از زيربخش‌هاي اقتصادي، ارائه راهكارهاي مناسب براي ايجاد اشتغال مولد و توسعه كارآفريني و ارائه مدل‌ها و الگوهاي مناسب كسب و كار در زمينه اشتغال و كارآفريني استان‌ها مدنظر قرار گرفته است. و هدف از اجراي طرح «مدل‌سازي توسعه منطقه روستايي نمونه با تاكيد بر اشتغال و كارآفريني و ارائه راهكارهاي عملياتي» عبارتست از: عارضه‌يابي و شناسايي موانع اصلي اشتغال و كارآفريني روستايي در استان‌هاي ياد شده، كمك به تقويت و تنوع‌بخشي به اشتغال غير زراعي و افزايش بهره‌وري در محيط‌هاي روستايي، شناسايي و معرفي فرصت‌هاي جديد شغلي در زمينه‌هاي مختلف (كشاورزي، صنعت و خدمات) در سطح روستاهاي استان و ارائه راهكارهاي مناسب براي توسعه اشتغال مولد و پايدار در مناطق روستايي استان. بنابراين پروژه‌هاي فوق براي رسيدن به اهدافي كه ياد شد طراحي و تدوين شده است.
وي اظهار داشت:براي مديريت و هدايت پروژه، ساختار مشخصي شامل شوراي سياستگذاري و كميته‌هاي علمي تعريف شده است، كه هر يك متناسب با وظايف خود، در فراهم آوردن شرايط و امكانات لازم جهت تسهيل و هدايت و كنترل پروژه، نقش خاص خود را ايفاء مي‌نمايند.
وي تصريح كرد:در صورت انجام و اجراي صحيح طرح انتظار مي‌رود تحول اساسي در اشتغال و كارآفريني در سطح استان‌هاي ايلام و بوشهر صورت پذيرد. بعبارتي نتايج و دستاوردهاي كيفي حاصل از طرح را مي‌توان به ايجاد اشتغال مولد و پايدار در مناطق روستايي و شهري، ايجاد تنوع در اقتصاد روستا، كاهش فقر، استفاده بهينه از منابع طبيعي، كنترل مهاجرت روستا به شهر و همچنين اثرات مثبت در بخش كشاورزي و ساير بخش‌هاي صنعتي و خدماتي عنوان نمود.مهاجري افزود:پس از كارهاي مقدماتي و مشخص كردن ساختار تشكيلاتي و اجرايي پروژه‌ها، از اساتيد و كارشناسان ذي‌صلاح در حوزه‌هاي مورد نظر دعوت به همكاري شده و با برگزاري جلسات منظم؛ مفاهيم، چارچوب نظري طرح‌ها، پيشينه و ادبيات طرح‌ها تعريف و تدوين شده است. البته ضمن برگزاري جلسات كارشناسي و بحث و مذاكره در مورد روش تحقيق و چارچوب نظري، بازديدهايي نيز از محل صورت گرفته و با مسئولان،‌ مديران و كارشناسان محلي مذاكره و از نزديك مسايل و مشكلات، مورد بررسي قرار گرفته است.ح/الف

١٢:٤٩ ٣١/٠٥/١٣٨٧
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد